Pregaré
al Pare que us doni l’Esperit de la veritat
A
l’Evangeli d’aquest 6è diumenge de Pasqua, cicle A, se sent Jesús dir que “jo li
pregaré al Pare que us doni (…) l’Esperit de la veritat” (Jn 14,
15-21). Des del mateix principi de l’home sobre la Terra, es troba enfrontat
amb la mentida i amb dificultat per a ser congruent amb l’afirmació de Jesús de
que “la
veritat us fará lliures”.
Déu
al crear a l’home no li deixa tirat a la seva sort i l’ajuda con exquisitísima
delicadesa, sin empènyer, sense abusar de la seva omnipotencia ni deixar-li sense
responsabilitat. Aquesa acció divina se li sol assignar a l’Esperit Sant com es
recorda a la 1a Lectura de la Litúrgia de la Paraula de avui doncs Lluc explica
que “des de Jerusalem van anar a Samaria
on hi ha molts fruits amb Felip. Pere i Joan… van arribar allà i els imposaren les mans
i van rebre a l’Esperit Sant” (Act 8,
5-17). No
hi ha cap moment històric en que explícita o implícitament surti la referència
deguda a l’Esperit Sant, Senyor i Dador de vida.
Joan
Pau II recordava que “des de Lleó XIII (…)
fins al Concilio Vaticano II que ha fet sentir la necessitat d’una nova
aprofundiment de la doctrina sobre l’Esperit Sant com subratllava Pau VI: «A la Cristologia i a l’Eclesiologia ha de
succeir un estudi nou i un culte nou a l’Esperit Sant justament com necessari
complement de la doctrina conciliar»”
(Dominum et Vivificantem, 1).
L’Esperit
no solament actúa dins de l’Església, sinó en tota l’humanitat com va haver de
recordar per escrit el Concili Vaticá II: “L’Esperit Sant obrava ja sens
dubta en el món abans que Crist fou glorificat.
No
més cap un cop d’ull a la Història i recordar per exemple que “va semblar bé el discurs (de Josep) al Faraó
i a tots els seus servidors, i va dir el Faraó als servidors: «¿Per ventura es trobarà un altre com aquest
que tingui l’Esperit de Déu?»” (Gn 41, 37-39).
Segles
després, durant el cautiveri del poble jueu a Babilònia i rodalies perses, va
dir Nabucodonosor, per sobrenom Beltsassar, a Daniel: «ja sé que tú posseeixes l’Esperit dels déus sants» (Dan 4, 5).
Por desgràcia –va
escriure Joan Pau II a la Enc Dominum et
vivificantem de 1986-, la resistència
a l’Esperit Sant en l’època moderna es concentra com contingut de la cultura i
de la civilització, com a Filosofia, com a ideologia, com a programa d’acció i troba
la seva màxima expresió en el materialisme. Per principi i de fet, el
materialisme exclou radicalment la presència i l’acció de Déu que és Esperit (…)
Els cristians (…) per la seva obediència a l’Esperit Sant, contribueixen a la múltiple
“renovació de la faç de la terra”
colaborant amb els seus germans.
En
la 2ª Lectura de la Paraula de Déu d’aquest diumenge 6è de Pasqua, cicle A, Pere
demana a tots i a cadascú estar “disposats
a donar raons de la vostra esperança a tot el que us la demani” (1Pt 3, 15).
I evidentment cal fer-ho amb el quid del cristianisme que és la llibertat, la
pròpia i la dels altres. Pau va deixar escrit: “¿Què diu l’Escriptura? (…) germans, no som fills de l’esclava, sinó de
la lliure. Per aquesta llibertat, Crist ens ha alliberat” (Gal 4, 30-5, 1)
i en una altra carta recordava que “on
està l’Esperit del Senyor, està la llibertat” (2Cor 3, 17).
El
Papa emèrit Benet XVI, a la seva 3ª Enc “Caritas
in veritate” (CV, 29-VI-2009), sobre el desenvolupament humà integral, va
escriure sobre un moment puntual de la vida de cadascú en què debe s’ha de
viure en o amb llibertat, fruit d’estar en la veritat, i no tonar a descuidar-ho
com abans ja que “davant l’actual
necesitat d’unir no sols la caritat amb la veritadt, en el sentit assenyalat per
sant Pau de la «veritas in
caritate» (Ef 4,15), sinó també en el sentit invers i complementari de «caritas in veritate»” (CV, 2).
“L’amor en la veritat —caritas in veritate— és un gran desafiament per a l’Església en
un món en progressiva i expansiva globalizació” (CV, 9). “«La globalizació no és, a priori, ni bona ni dolenta. Serà el
que la gent en faci». Hem de ser els protagonistes, no les víctimes, procedint
raonablement, guiats per la caritat i la veritat. Oposar-se cegament a la
globalizació seria una actitud errònia, preconcebuda (…) El procès de
globalizació, adequadament entès i gestionat, ofereix la possibilitat d’una
gran redistribució de la riquesa a escala planetària com mai s’ha vist abans;
peòo, si es gestiona malament, pot incrementar la pobresa i la desigualtat,
contagiant a mès amb una crisi a tothom” (CV, 42).
L’actual
Papa Francesc segueix repetin el mateix i, entre altres moltes ocasions, ha
escrit la Const ap L’alegria de la veritat
(Veritatis gaudium, VG, 2017) en la
qual recorda que “la catolicitat (…) [eés] ferment
d’unitat en la diversitat i de comunió en la llibertat” (VG, 4). En
una homilía matutina de fa uns dies (15 maig), comentava que “on hi ha
rigidesa no està l’Esperit de Déu, perquè l’Esperit de Déu és llibertat”. La
llibertat no es monopoli del maligne, dels incrèduls, dels ateus i dels
agnòstics.
A la parisenca plaça de la
Bastilla, en record a la Revolució francesa (RF), el 1830, es va col.locar
l’estàtua del Geni de la llibertat
sobre la columna de Juli. Aquesta estàtua francesa està inspirada a la del
aragonés Ponciano Ponzano (+1877 amb 64 anys), la primera que es va fer en el
món i que es trova en el pati interior del Panteó dels homes il.lustres a
Madrid, damunt del sarcòfag de Mendizàbal, Argüelles i Calatrava. El crit “llibertat, igualtat i fraternitat” de
la RF no era per implantar una nova Cristiandat. L’estàtua de la llibertad, a les portes de New York, va ser regal del
francesos als USA per la seva independència dels anglos, els eterns “estimats
veïns” europeus del francesos.
En 2018 una Germanor cordovesa va
escriure un cant a la Verge de la llibertat,
himne que van redactar interns de l’argentina Presó de Còrdova arran d’un
episodi de Simó Bolivar.
Francesc va beatificar a set bisbes de l’Església Greco Catòlica de
Romanía, amb una ceremònia a l’aire lliure en el Camp de la Llibertat de Blaj, el mateix lloc on en 1948 va començar
la fustigació contra els catòlics. En moltes ocasions Francesc s’ha referit a
la llibertat que té cada ésser humà i que ningú pot treure-li. Es viu amb ella
encara que un esté empresonat; privat de llibertat es diu erròniament.
En el
funeral (22-II-2005) de Mons. Luigi
Giussani, fundador de «Comunió i
Alliberament», l’homilia va anar a càrreg del Card Ratzinger que va
recordar que «Comunió i Alliberament»
ens fa pensar inmediatament en aquest descobriment propi de l’època moderna, la
llibertat, i ens fa pensar també en la fòrmula de sant Ambròs «Ubi fides est
libertas». La llibertat és do propi de la fe i per a ser veritable llibertat
humana, una llibertat en la veritat, té necessitat de la comunió. Una llibertat
aïllada, una llibertat que sigui només per al jo, seria una mentida i acabaria
destruint la comunió humana.
Vicente (†445) va ser un monjo del monestir
de l’illa francesa de Lérins, vehement polemista que s’oposava a sant Agustí sobre el delicat e irresoluble
problema de saber harmonitzar la gràcia divina i la llibertat
humana. A aixó que
alguns denominan llibertat, altres diuen llicència (Quintilià). Al voler la llibertat descobrim que depen
enterament de la llibertat dels altres (J.P Sartre). Beneït sigui el
caos, perquè és simptoma de llibertat (E. Tierno Galván). L’home és lliure
(…) el seu gran amor és la llibertat (Joan
Ramón Jiménez).
No hay comentarios:
Publicar un comentario