El meu regne no és d’aquest món
Aquesta solemnitat litúrgica de Jesucrist Rei de l’Univers es celebra anualment cada últim diumenge de l’any litúrgic, que conclou cinc diumenges abans de Nadal i en aquest 2021 és el 21 de novembre. El Regne que Crist va començar a instaurar i que tendrá la perfecció divina amb el seu retorn a la fi del món, és per tota la humanitat; no es només l’Església, no és el poble de Déu ja que només és un instrument diví per instaurar-lo en tot lloc i en tots els temps de la Història.
La solemnitat va ser instituida per Pius XI en 1925, una vegada conclosa la “qüestió romana” amb els pactes lateranencs entre ell i Mussolini amb els quals el Papa renunciava a ser el rei de Roma. En l’anterior segle XIX, amb Pius IX es va produir la pèrdua dels estats pontificis que portaven segles de existència a Itàlia i Pius XI va recuperar un territori, constituit i reconegut com Estat-Ciutat del Vaticà, que és el més petit del planeta.
Com aquesta solemnitat anual serveix per aprofundir, meditar i reflexionar sobre aquesta realitat “misteriós, pot ajudar el recordar alguns paràgrafs del llibre “Jesús de Natzaret” publicat en 2007 per J. Ratzinger, manifestant ell mateix que no ho escrivia com a Benet XVI.
Quan Ratzinger considera el prendiment i condemna a mort (tom II, pp 66
– 78) diu que Jesús posa Pilat davant una
situació extranya: ningú combat per aquest regnat. Si el poder, i precisament
el poder militar, és característic de la reialesa i del reinat, res d’aixó no es
troba en Jesús. Per aixó tampoc no hi ha una amenaça pel ordenament romà.
Aquest regne no és violent. No disposa d’una legió. ¿Què ha de pensar Pilat?
¿Què hem de pensar nosaltres d’aquest concepte de regne i realesa?”
L’Evangeli
de Lluc recorda que Jesús “estava a prop
de Jerusalem i ells pensaven que el Regne de Déu es manifestaria de seguida”
(Lc 19, 11). Ratzinger comenta que “Pilat savia que Jesús no havia donat lloc a un moviment revolucionari
(…) En Joan 18, 34s es diu clarament que Pilat, segons la informació de què disposava,
no tenia res contra Jesús.
Al
capítol dedicat als deixebles (tom I, pp 72 – 76) diu que “les curacions miraculoses són per Jesús i els seus un element
subordinat en el conjunt de la seva activitat, en què està en joc el més
important, el «Regne de Déu».
(…) És interesant –continua dient Ratzinger – fixar-se en la composició del grup íntim dels
Dotze que és molt heterogeni. Dos procedien del partit dels “zelotes”
(nacionalista i violent): Simó anomenat “el zelotes” per Lluc encara que Mateu
i Marc en diuent “el cananeu”. L’altre és Judes: la paraula «Iscariot» pot
significar simplement «l’home de Queriyot», encara que també pot designar-lo
com “sicari”, una variant radical dels “zelotes” así anomenats per buscar amb
afany i portar un punyal al cinyell pel zel per la Llei. Els “zelotes”
consideraven aquesta cadena històrica de grans «celants» com una heretat
vinculant, que ara s’havia d’aplicar també devant de les forces d’ocupació
romanes
Considerant la crucifixió al Gòlgota o Calvari (tom II, pp 78 – 88),
Ratzinger opina que “a l’Evangeli
apareixen tres grups de gent que es burlen de Jesús (…) El tercer grup (…) ho
formen els qui eren crucificats amb ell, i que Mateu i Marc caracteritzen amb
la mateixa paraula “lestes” (bandit), amb que Joan descriu a Barrabàs (cf. Mt
27, 38; Mc 15, 27; Jn 18, 40). Queda clar així que se’ls qualifica com
combatents de la resistència. Potser havien participat amb Barrabàs a la seva
insurrecció.
Joan Pau II explicant
el significat dels misteris del Rosari quan afagia els 5 de llum, diu que “cadascun d’aquests misteris revela el Regne ja presente en la persona
mateixa de Jesús (…) Misteri de llum és la predicació amb la qual Jesús
anuncia la arribada del Regne de Déu i convida a la conversió (cf. Mc
1, 15)”.
Parlant de l’ascenció (tomo II, pp 102 - 113) diu
que “forma part del missatge dels
testimonis anunciar que Jesús vindrà de nou per jutzjar vius i morts, i per
establir definitivament el Regne de Déu al món. Una gran corrent de la Teologia
moderna ha sostingut que aquest anunci és el contingut principal, sino l’únic
nucli del missatge (…) Als Fets dels Apòstols –segueix dient- es relata
explícitament l’«ascensió» de Jesús. Aquí, a la partida de Jesús precedeix un
col.loqui on els deixebles —encara aferrats a les seves velles idees— pregunten
si potser ha arribat el moment d’instaurar el regne d’Israel.
La
reialesa és de Crist i de cadascun dels batejats doncs participen de la triple
missió de Jesús com a Redemptor, de ser sacerdot, profeta i rei, i aixó es
válid tant per als monàrquics com per als republicans. A l'àngelus de 2018, Francesc comentava que “Jesús després de ser arrestat al Getsemaní
(…) va ser presentat al Procurador romà, com un que atenta contra el poder
polític per convertir-se en el rei dels jueus. Pilat llavors va fer la seva
petició i en un interrogatori li pregunta almenys dugues vegades si Ell era un
rei (cf. vv. 33b.37). I Jesús en primer lloc respon que el seu regne «no és d’aquest món» (v. 36). Després
afirma: «sí, com dius, sóc Rei»
(v.37). Es evident, per tota la seva vida, que Jesús no té ambicions polítiques
(…) responent a Pilat, li fa notar que els seus deixebles no han combatut per
defensar-lo. Diu: «Si el meu regne fos
d’aquest món, la meva gent hauria combatut perquè no fos lliurat als jueus»
(v. 36)”.
Benet XVI glosant a Agustí (feb 2008) diu que “davant la caiguda de Roma, alguns pagans posaven en dubte la grandesa del Déu cristià, que semblava incapaç de defensar la ciutat. A aquesta objecció, que també tocava profondament el cor dels cristians, respon Agustí aclarint què és el que havien d’esperar de Déu i què és el que no; quina és la relació entre l’esfera política i l’esfera de la fe, de l’Església”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario