L’Església, comunitat visible de la seva misericòrdia
Cada 2n diumenge de Pasqua, com avui 11 d’abril en
2021, es dedica a la “Divina Misericòrdia” perquè Joan Pau II ho va decretar en
el 2000, seguint la petició que Jesús ressuscitat va fer a Faustina Kowalska (†1938
amb 33 anys), canonitzada en abril de 2000. Era una religiosa polaca de les “HH
de Ntra Sra de la Misericòrdia”, que va rebre l’encàrreg del Ressuscitat de
demanar a l’Església instituir aquesta festa en aquest diumenge concret. Al Santuari
de la Divina Misericòrdia de Cracowia, el Papa Wojtyla va dir (7-VI-1997): "Jo li dono gràcies a la divina Providència
perquè he pogut contribuir personalment al cumpliment de la voluntat de Crist,
a través de la institució de la Festa de la Divina Misericòrdia. Jo reso
incessantement perquè Déu tinga misericòrdia de nosaltres i de tot el món".
![]() |
Joan Pau II al santuari de Cracowia |
Per celebrar litúrgicament aquest diumenge de la “Divina Misericòrdia” no hi va haver necessitat d’ajustar o canviar els textos litúrgics ja que es resa en l’oració col.lecta a “Déu de misericòrdia infinita” i l’orant resa en el salm responsorial: “Doneu gràcies al Senyor perquè és eterna la seva misericòrdia”. Amés el pasatge de l’Evangeli relata el moment en que Jesús ressuscitat s’apareix als seus en el cenacle, malgrat estiguessi dins amb la porta tancada per por als jueus, i, com sempre, amb un gest de la seva misericòrdia, els concedeix-los el poder de perdonar els pecats (cf Jn 20, 19-31).
Joan Pau II, en la seva 2ª Encíclica Dives in misericordia (DM, 1980) dedicada a Déu Pare, deia que “«Déu ric en misericòrdia» (Ef 2, 4) és el que Jesucrist ens ha revelat com a Pare (…) Jesús fa de la mateixa misericòrdia un dels temes principals de la seva predicació. Crist, al revelar l’amor-misericòrdia de Déu, exigia al mateix temps als homes que es deixessin guiar en la seva vida per l’amor i la misericòrdia. Aquesta exigència forma part del nucli mateix del missatge del Messies i constitueix l’essència de l’Evangeli” (DM, 1.3).
El papa Francesc
va convocar un Any Jubilar extraordinari de la misericòrdia del 8-XII-2015
(solemnitat de l’Immaculada) al 20-XI-2016 (solemnitat de Jesucrist Rei de
l’univers) i en la Carta Misericordia et misera (MM, 2016), escrita al concloure aquest
Jubileu, diu que “hem celebrat en el
Any Sant, un temps ric de misericòrdia, que demana ser sempre celebrada i
viscuda (…) no pot ser un parèntesi en la vida de l’Església, sinó que constitueix
la seva mateixa existència” (MM, 1).
El misteri pasqual és actuació de la misericòrdia divina que és capaç de justificar a l’home, de restablir la justícia en el sentit salvífic volgut per Déu. Així actua Déu i així hem d’actuar nosaltres, per aixó recorda Francesc que “no hi ha llei ni precepte que pugui impedir a Déu tornar a abraçar al fill que torna a ell reconeixent que s’ha equivocat, però decidit a recomençar des del principi. Quedar-se solament en la llei equival a banalitzar la fe i la misericòrdia divina” (MM, 11).
Segueix
dient que “hem après que Déu s’inclina
cap a nosaltres (cf. Os 11,4) perquè també nosaltres puguem imitar-lo
inclinant-nos cap als germans (…) Per la seva mateixa naturalesa, la
misericòrdia es fa visible i tangible en una acció concreta i dinàmica”
(MM, 16). En ella es va
recolsar Jorge Mario Bergoglio per aceptar la seva elecció com a Papa aquell 13
de març de 2013, per succeir a Benet XVI que havia renunciat ja que no es veia
amb les forces necesaries per dirigir el que es requereix en aquets moments de
la història de l’Església i de la humanitat. Després els gestos
misericordiosos de Francesc han estat innumbrables i continus.
Joan Pau II recordava que “hem de penetrar fins al fons en aquest esdeveniment (…) definit mysterium paschale, si volem expresar profundament la veritat de la misericòrdia” (DM, 7). I no deixava d’advertir que “la mentalitat contemporànea, potser en major mesura que la de l’home del passat, sembla oposar-se al Déu de la misericòrdia i tendeix a vorellar de la vida i arrencar del cor humà l‘idea mateixa de la misericòrdia” (DM, 2).
Com les obres de
misericòrdia, estan sempre de moda, per aixó recordava
Joan Pau II que “la veritat sobre Déu com
a «Pare de la misericòrdia»,ens permet «veure-ho» especialment
proper a l’home, sobretot quan pateix, quan està amenaçat en el nucli mateix de
la seva existència i de la seva dignitat” (DM, 2).
Maria va anar amb presa des de Natzaret de Galilea fins les montanyes de Judea, a prop de Jerusalem, per ajudar a Isabel, anciana i de set mesos d’embaraç, i a l’entrar a casa de Zacarías va proclamar amb tota la seva ànima la grandesa del Senyor «per la seva misericòrdia», de la qual «de generació en generació» es fan partícips els homes. El Papa Wojtyla va dir que “també la nostra generació està compresa en les paraules de Maria quan glorificava la misericòrdia”.
També deia que “recordant les paraules del Magnificat de Maria, implorem la misericòrdia divina per la generació actual (…) l’Església té el dret i el deure de recòrrer a la misericòrdia «amb poderosos clams» (…) un crit al Déu que no pot menysprear res del que ha creat (…) encara que hagués milions de extraviats (…) encara que la humanitat contemporànea mereixés pels seus pecats un nou «diluvi», com va merèixer en el seu temps la generació de Noé” (DM, 15).
A María se l’anomena Mater misericordiae (…) torna a nosaltres aquets ulls teus tan misericordiosos i amb aquesta advocació mariana, Mare de misericordia, conclou Joan Pau II en 1993 la seva Encíclica Veritatis splendor (VS, 118-120). El seu successor Benet XVI, en una carta a l’episcopat polac pel centenari de Karol Wojtyla, diu que el missatge fonamental de Joan Pau II es la misericòrdia ja que trobava sintetizat i novament interpretat tot el misteri de la Redempció pel nostre temps. També a la Carta sobre el Any de la fe (Porta fidei, PF, 1911), recorda que l’Església és comunitat visible de la misericòrdia divina (cf PF, 15).
La
misericòrdia y la compassió són universals perquè estàn arrelades en el cor
humà i per tant no només a la religió catòlica sinó també en altres confessions
cristianes como l’ortodoxa, la luterana, l’anglicana, etc., i en les grans
religions del món. La fe jueva afirma la fe en Déu clement i
misericordiós, benigne, lent pel càstig i gran en l’amor. El Concili
Vaticà II diu que “el designi de salvació
arriba també a aquells que reconèixen al Creador, entre els quals estan en
primer lloc els musulmans, que profesant la fe de Abraham adoran amb nosaltres a un sol Déu,
misericordiós, que ha de jutjar als homes en l’últim dia” (Lumen gentium,
16). En l’Hinduisme,
algunes corrents tenen la paraula ahimsa que expresa la renuncia a alló
que perjudica a tots, inclosa la violència. Buda proposa superar el mal amb la compassió i la bondat cap a tots
els èssers també amb els irracionals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario