Perdonar els pecats
personals i els socials
L’Evangeli
de Mateu compta que “Pere li va preguntar: Senyor, ¿quántes vegades he de perdonar
al meu germà (…) ¿fins a set? Jesús li va respondre: No et dic
que fins a set vegades, sinó fins setanta vegades set (Mt 18, 21-22).
I ho explica amb un exemple d’un que no va saber perdonar
encara que havia sigut perdonat per una deute molt gran: “Tingues paciència amb mi i t’ho pagaré. Però no va voler, sinó que ho
va fer tancar a la presó fins que pagués el deute (…) De la mateixa manera fará
amb vosaltres el meu Pare celestial, si cada un no perdona de tot cor al seu
germà” (Mt 18, 29-30. 35).
Francesc
en diverses ocasions ha comentat aquest passatge de Mateu (Aud Gral XI-2015 i
VIII-2017; homilia a sta Marta, III-2015) i a la Catequesi sobre el Pare nostre (Aud Gral de 2019) recordant que Déu volt que perdonem com “exigeix” el Pare nostre. Diu la saviesa popular -que acostuma a dir veritats
com punys- que Déu perdona sempre, l’home
algunes vegades i la Naturalesa mai.
Algunes
vegades hi ha homes que no volen perdonar ja que els sembla una fragilitat
imperdonable, però algunes vegades, per contra, és una exigència ètica el no
perdonar, com els passa als àrbrites esportius que no han de perdonar un penal
o una tarjeta groga o vermella, etc. Els mestres, a tots els nivells, no haurien d'aprovar exàmens que es mereixen un suspens. Als jutges l’Ètica els
exigeix que no tenen que perdonar a un assassí o a un lladre.
Joan
Pau II es va referir a aquesta actitud de perdonar dintre de l’àmbit social. Va
escriure en 1980 en la seva 2ª Encíclica dedicada a Déu Pare (“Ric en misericòrdia”
(Dives in misericordia, DM) que “Pau VI va indicar en més d’una
ocassió la “civilització de l’amor” (…) En aquesta direcció ens condueix el
Concili quan parla repetides vegades de la necesitat de fer el món més humà. El món dels homes pot fer-se cada vegada
més humà només si en totes les relacions recíproques introdueix el moment del
perdó que és la condició fundamental de la reconciliació” (DM, 14).
També
el Papa Wojtyla va ensenyar a aplicar-lo en l’ecumenisme com es llegueix a la
Encíclica “Que siguin un” (Ut unum sint, UUS, 1995): “No només s’han de perdonar i superar els pecats personals, sinó també els
socials, és a dir, les estructures mateixes del pecat que han contribuït i
poden contribuir a la divisió i a la seva consolidació” (UUS, 34).
Perdonar no volt dir fer-se el cec i no veure el que
està malament i fer, si és el cas, la correcció fraterna, tasca imprescindible
que realitzan els profetas a nivell colectiu i amb directes referències socials ademés de fer-ho a nivell personal. Cal
recordar algun botó de mostra tret del santoral com és per exemple Robert
Belarmino (+1621
amb 79 anys), jesuïta, cardenal i bisbe de Capua, que era un home
temperat, conciliador, lliure i profund;
un sant incòmode. Va ser consultor del Sant Ofici encara que va estar
ficat en l’Ìndex per criticar els límits del poder temporal del Papa, conscient
de no faltar al seu 4º vot sinó, tot al contrari, vivint l¡evangèlica correcció
fraterna.
Robert, en el seu moment, es va negar
a ser bisbe ja que el Reglament de la Companyia tenia prohibit al seus membres
acceptar aquests càrregs, però el Papa el va amenaçar dient-li que si es negava
cometia un pecat mortal. Benet XVI (Aud Gral 23-II-2011) va glossar la seva
figura.
Pau
Miki i 25 comp són màrtirs al Japó en 1597 després de fer-les tallar l’oreilla
esquerra i exhibits per varies ciutats per atemorir als altres. Va impactar
molt als assistents que des de la creu Pau Miki perdonara als seus executors i
que demanés per ells la fe.
Sotero (+175)
va ser un Papa en temps del fals profeta Montano qui predicava l’immediat fi del món i per aixó exigia un rigorisme malaltís, negava que l’Església pogués
perdonar els pecats greus i prohibia el matrimoni.
Corneli és el Papa que va ser
ratllat de llibertí perquè es va enfrontar a Novacià, sacerdot rigorista i purità qui negava que l’Església tingués poder per perdonar als “lapsi”, els
pecadors d’apostasia i d’altres pecats greus.
Eusebi va ser un bisbe de Samosata que, tornat de l’exili en el 380, una dona arriana
a Doliche le va tirar un mahó i va morir de les ferides, mentre la perdonava.
Sixto
III (†440) va ser un altre Papa que va tenir molts
problemes amb les seves obres de caritat ja que no pocs veien doble sentit en les
seves accions sobretot per perdonar sempre. Va construir Santa Maria la Major i
va participar en la controvèrsia amb Pelagi, monjo britànic i bisbe de
Constantinopla, que afirmava la necesitat de voler ser sants, sense comptar amb
la gràcia, o sigui a força “de colzes”. Era un voluntarista i considerava el
pecat original tan sols com un mal exemple; per tan rebutjava l’eficàcia dels
sacraments i la necessitat de la redenció.
Federic va ser un
bisbe d’Utrecht que va evangelitzar als frisons. Es pensa que mentre estava
resant en la catedral, va ser assassinat per ordre de la reina Judith (+843 amb
46 anys), la segona esposa de Lluis I “el piadós”, rei dels francs, disgustada
perquè el bisbe le havia retret les seves desbarataments. Va tenir la caritat
de perdonar al seus assassinos abans de morir al 838 amb 48 anys.
Canut
IV (o Knut), Patró de
Dinamarca, va ser un rei, màrtir
en 1086
amb 46 anys, traït pel seu germà Olao, i va ser assassinat quan
resava davant l’altar major del temple de sant Albano i perdonant els seus
botxins.
Juan
Gualberto
(+1073) era un militar que es va fer monjo benedictí. Sent jove i res piadós,
un dia es va trobar en un carreró a l’assassí del seu germà i la seva furibunda
ira es va aplacar perquè l’assassí, de genolls, li va implorar misericòrdia per
l’amor de Jesucrist a la creu. Tot seguit aturdit va entrar a una església i va
veure que Jesús crucificat li donava les gràcies inclinant el cap.
María de sant
Ignaci
Thévenet (+1837 amb 63
anys), canonitzada en 1993, es la fundadora
de les RR de Jesús-Maria per l’educació cristiana de totes les classes
socials, amb preferència pels nens més pobres. Quan va esclatar la Revolució
francesa tenia 15 anys i al veure executar als seus dos germans, por represàlia
en la caiguda de Lió, se li van gravar en el cor les seves últimes prauales: “Glady, perdona com nosaltres perdonem”.
María
Goretti, verge, màrtir en 1902 amb 12 anys. Orfena de pare
als 10 anys, “Marietta” va cuidar dels seus germans i d’altres nens, mentre la
seva mare havia de treballar al camp. Un jove veí la va assetjar repetides vegades
amb intenció de violar-la i desesperat per les seves negatives, la va agredir,
matan-la a cops (catorze) amb un puntzó. Va morir amb el perdó per el seu agressor
Alejandro, que va estar 27 anys a la presó. Ja convers i excarcerat va demanar
perdó a la mare i es va reconciliar amb ella abans de la “missa del gall” de
Nadal de 1938. Maria fou canonitzada en 1950 estant presents la mare amb 92
anys, dues germanes, un germà i Alejandro.
Mártirs a Guadalajara, beatificades en 1987, eren
tres Carmelites Descalces del Carmel de Sant
Josep de Guadalajara, assassinades en 1936 per uns milicians quan sortien del convent
que anava a ser assaltat por la xusma enfervorida, i van morir perdonant als seus
assassins.
Cada
15 de setembre es celebra la Mare de Déu
de Etzelsbach que és una imatge dolorosa alemanya al santuari marià proper
a Polònia, visitada per Benet XVI en 2011. En la seva falda reposa el cos
exànime del seu fill Jesús amb els signes de la crucifixió peró el cadàver està
orientat cap el costat en que no es veu la llançada; només pot estar
contemplan-lo ella. Jesús a la creu va clamar: Pare, perdona’ls perquè no saben
el que fan. Els textos evangélics que es podrian portar a col.lació donarien
pera una cosa massa llarg per ser un post.
Zacaries
es va referir al seu propi fill Joan baptista,
dient que anava a ser un "profeta de
l’Altíssim que anirà davant del Senyor a preparar els seus camins, anunciant al
seu poble la salvació i el perdó dels pecats" (Lc 1, 76-77).
No hay comentarios:
Publicar un comentario