Ves
i corrigel tot sol
Ezequiel,
profeta d’Israel al segle VI aC, en aquest diumenge XXIII, cicle A del TO, explica
que el Senyor diu: "A tu, fill d’home, t’he constituït sentinella
per a la casa d’Israel (…) Si jo pronuncie sentència de mort (…) perquè és
malvat, i tu no ho amonestes perquè s’aparti del mal camí (…) te demanaré a tu
comptes de la seva vida" (Ezq, 33, 7-9). Ezequiel era de llinatge sacerdotal, i, sent
jove, va ser dels primers deportats a Babilònia pel caldeu Nabucodonosor, que
havia acabat amb l’imperi asiri i havia destruït Nínive. Era casat amb una dona
a la que estimaba amb tendresa i que va morir de forma inesperada.
L’idea
de corregir la repeteix Jesús ja que la veritat, com la gravetat, és universal
i no admet excepcions aquí o allà, ara, ahir o demà. Si el teu germá peca contra tu,
ves i corrigel tot sol (Mt 18, 15-20) és la evangélica correcció
fraterna de la qual, en alguna ocasió va parlar Benet XVI, demanant que es
practiquès en la vida real dels creients ja que sol estar al
bagul dels records. Corregir és la tasca pròpia de tot profeta, i aixó és una
de les tres funcions de Jesucrist i que abarca tota la seva redemptió universal, i són les funcions de cada batejat que és un
altre Crist, o sigui sacerdot, profeta i rei.
Benet
XVI va dir que “cada un (...) està cridat a acogir la correcció fraterna i ajudar als altres amb aquest
servei particular”
(Àngelus 4.IX.2011). I Pau avui recorda que “el
do de profecia de l’Esperit Sant no és per predir el futur, sinó edificar,
exhortar i consolar” (1Cor 14, 3). El Catecisme de
l’Església també explica que “els
profetes, avui com ahir, són enviats per educar en la fe al poble elegit i
ajudar a no caure en el ritualisme, en l’intransigència amb els ritus i gestus
externs, sense la corresponent actitud interior” (cf CEC, 2100 y 2581).
Hi
ha experts en Eclesiologia que troven a faltar avui profetes com en l’Antic
Testament i en els principis del
cristianisme que havia el do de profecia (1Cor 12, 10) pero després és va fer desaparèixer.
En l’Antic Testament van ser eliminats, la qual cosa un dia va fer que Jesús caminant
cap a Jerusalem des de la muntanya de les oliveres i li va fer clamar plorant: ¡Jerusalem,
Jerusalem, que mates els profetes i lapides als que et són enviats (Lc 13, 34). I
per experiència pròpia amb el seu poble de Natzaret, Jesús va exclamar també en
públic: “En veritat us dic que cap profeta és ben rebut al seu poble” (Lc 4, 24).
Francesc va comentar que “quan
falta la profecia en l’Església, falta la vida mateixa de Déu i predomina el
clericalisme. El Senyor sempre ha custodiat al seu poble amb els profetes en els
moments difícils” (Homilia 16-XII-2013). L’Esperit
Sant també opina així i per aixó va promoure la veu profètica
del Concili Vaticá II per denunciar errores, oblits i exageracions de l’Església
i ajudar a disposar-se a crèixer en fidelitat a Crist i a la seva missió.
Hi ha moltes profecies i per molts temes, tant
personals com col.lectius, tant civils com eclesials, etc. i es pot fer un
llistat de tots ells encara que l’oferta desbordaría aquest post.
Pau de la creu (†1775 amb
81 anys), fundador dels i les
passionistes, va predir certerament el retorn d’anglesos al catolicisme amb el Moviment d’Oxford i el cardenal
John Henry Newman (†1890 amb 89 anys). Benet
XVI els va obrir les portes i juridicament els respecta el seu talant anglés. Hi
ha profecies difícils d’interpretar com les de Malaquies (†1148
amb 54 anys), famós per les seves sobre els papes i la fi del
món. Malaquies va ser un monjo cisterciens, bisbe irlandès de Connerth que va viatjar a Roma i va mori a França en el viatge de
tornada en braços de sant Bernat.
Joan (†394
amb 90 anys) va ser un fuster que es va
fer eremita i era conegut com el
profeta de la Tebaida. Hildegarda von Bingen (†1179
amb 81 anys) era anomenada “la profetessa d’Alemanya”. Antoni
Rosmini (†1855 amb 58 anys) fou un sacerdot a qui Pau VI va anomenar
“profeta” per les seves iniciatives litúrgiques ja que li feia mal la separació
entre els laics i el clergat al esser la Missa en llatí, llengua que ningú
entén i morta. Joan de
Calabria (†1954 amb 81 anys) va ser un sacerdot
de qui la Conferència Episcopal de Treveneto, en la
carta postulatoria enviada a Joan Pau II, que el va canonitzar en 1999, era
considerat profeta de la pastoral de Wojtyla doncs havia comprés l’importància
de la contribució dels laics a l’Església.
Però és clar que no tota profecia es veritable
doncs ja advertia Jesús, que sap una estona llarga del tema: Guardeu-vos dels falsos profetes que vénen a vosaltres amb
vestits d’ovelles (Mt 7, 15).
L’Església del tercer mil.lenni està corregint la seva tasca evangelitzadora
mitjançant la veu dels papes i ara Francesc ve dien també que “l’imperatiu de escoltar el clam dels pobres
–posa per escrit Francesc- es fa carn en
nosaltres (…) aquesta veritat va penetrar profundament la mentalitat dels Pares
de l’Església i va exercir una resistència profètica contracultural davant
l’individualisme hedonista pagà” (EvG, 193).
En una altra ocasió comentava que “La dignitat de la persona humana i el bé
comú estan per sobre de la tranquilitat d’alguns que no volen renunciar als seus
privilegis. Quan aquests valors es veuen afectats, cal una veu profètica” (EvG, 218).
Joan
Pau II va fer una referència per escrit recordant que “Proposar als homes la reconciliació i denunciar la malicia del pecat, és
la seva missió profètica en el mó d’avui com en el de ahir” (Exh Reconciliació
i penitència, 1984). En la seva
primera Encíclica programática, “El Redentor el hombre” (Redemptor homini, RH,
1979), ja havia manifestat que “El
Concili Vaticà II, construint des de la mateixa base l’imatge de l’Església com
Poble de Déu —a través de la indicació de la triple missió del mateix Crist-
(…) ha posat de relleu també aquesta característica de la vocació cristiana”
(RH, 21).
La missió redemptora de Crist es resumeix en tres
tasques: com a rei, com a sacerdot i com profeta, i així mateix té que ser la
de cada batejat. L’Església celebra cada any a Crist rei en tot el món, Crist sum i
etern sacerdot en algunes diòcesi i institutions pero cap celebració es fa per commemorar com profeta,
llevat algunes referencias indirectas d’algun altre diumenge com aquest d’avui.
El Catecisme de l’Església enuncia dones profètiques: “Sara, Rebeca,
Raquel, Miriam, Débora, Ana, Judit y Ester; d’elles –afageix- la figura més pura d’aquesta
esperança és Maria (CEC, 64).
Avui dia hi ha molts errors en els homes del món i en els de lÈsglésia i si hi ha
algun profeta que els denunciï per la seva correcció, la majoria no volt escostar-lo
i farà callar la boca. Fan falta profetes religiosos i civils ja que en la
vida civil ni tan sols són fiables els sindicats i demés institucions socials econòmiques, jurídiques i esportives que
han de vetllar per tots els drets humans.
En Siracusa hi ha una advocació mariana anomenada la
Verge de les llàgrimes perquè en 1953, entre el 29 d’agost i l’1 de setembre,
va plorar una imatge de Maria a casa d’un matrimoni. El rector va anar amb uns
experts i entre ells el doctor Michele Cassola, científic ateu. Tots quedaren
asombrats doncs científicament parlant no pot negar-se que són llàgrimes humanes.
En 1968 es va construir un santuari i Joan Pau II
el 6-XI-1994, va consagrar el temple restaurat, al que acudeixen un milió de
pelegrins cada any. Pius XII també va fer una referència a aquest fet marià. El
5-V-2016, Francesc va presidir la vetlla d’oració “per eixugar les llàgrimes” en el marc del Jubileu de la Misericordia, i al 2018,
repetin la vetlla, va dir: “resem a la
Verge per que ens doni a nosaltres i també a l’humanitat, perquè tenim
necesitat, el do de llàgrimes, que puguem plorar pels nostres pecats i per
tantes calamitats que fan patir al poble de Déu i als fills de Déu”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario