domingo, 30 de agosto de 2020

ETS UN ESCÀNDOL PER A MÍ

L'art del discerniment


De la Paraula de Déu d’aquest diumenge XXII (cicle A) del TO, s’escolta la reprimenda que Jesús li propina a Pere i, com sempre, el que diu a Pere, es també per a tots i cada un dels altres. Mateu compte que Pere, apartant a Jesús es va posar a reprende dient: “de cap manera et passará aixó”, però ell, tornant-se, li digué a Pere: ¡Aparta’t de mi, Satanàs! Est escàndol per a mi, doncs no sents les coses de Déu sinó les dels homes (Mt 16, 21-27). Pere rebutja l’esdevenir anunciat de que serà capturat i crucificat perquè com “bon” hebreu, creiente i practicant, creia a ulls tancats que el Messies venia a imposar el seu poder polític i militar per alliberar el poble de Déu de l’intolerable servilisme a els romans.

És molt fort el que li retreu Jesús a Pere però no és la primera vegada doncs ja li va dir “home de poca fe” i altres més, encara que sempre ho fa amb la seva mirada plena d’amor com la d’aquella nit capturat i flagel.lat, en que el va negar per tres cops.

Jeremías al calabós
Jeremies compta la desgràcia de Pasjur, anomenat “terror entorn“ i profetitza la captivitat a Babilonia per culpa de la mala conducta per la qual confessa el malvat que “he sigut la riota de tots, dia rera dia es burlen de mi (…) m’he convertit en objete ‘ oprobi i de burla tot el dia" (Jer 20, 7-9). Pasjur era sacerdot inspector en cap de la Casa de Iahveh i que havia manat donar una pallissa al profeta Jeremies i tancar-lo al calabós. Hi ha una semblança entre aquest Pasjur, sacerdot cap, i Pere que pot donar llum a la intel.ligència de la fe, per exemple meditant que els que fan cap no estàn alliberats de les temptacions d’abusar i que mai han trencat un plat.

Ser “objete d’oprobi i de burla tot el dia no es exclusiu ni excloent de Pasjur i no sempre és amb els de fora. Aigulfo, es un sant monjo del monestir a l’illa mediterrània de Lerins, devant de la costa blava, que en el 675, amb 50 anys, va ser martiritzat per monjos descontents i no per sarraïns.

Aixó de que no se senten les coses de Déu sinó les dels homes i que només se sol funcionar per vanaglòria, per aconseguir l’èxit i el poder, ja Pau, com ho va aprendre de Jesús, recorda als primers cristians romans que “no us deixeu transformar pels criteris d’aquest món, sinò deixeu que una nova manera de pensar us transformi internament, perquè sepigueu distingir quina és la voluntat de Déu, és a dir, el que és bó, lo perfecte” (Rom 12, 1-2).

Sembla que saber distingir, el discerniment, és monopoli dels “sj” i per aixó insisteix el Papa Francesc ja des de la seva primera Encíclica “L’alegria de l’Evangeli” (Evangelii gaudium, EG, 2013) on ja deia que “convé recordar breument quin és el context en el qual ens toca viure i actuar (…) vull oferir un discerniment evangèlic. És la mirada del deixeble missioner” (EG, 50). Aixó del context es un clar punt de discerniment.

L'art del discerniment
Però ni Jesús ni Pau eran “sj” ni el rabí Gamaliel que va citar Francesc en una catequesi (Aud Gral, 18-IX-2019) com a icona del discerniment ja que “Gamaliel (…) mostra (…) l'art del discerniment devant de situacions que superen els esquemes establerts (…) Gamaliel demostra, citant alguns personatges que s’havian declarat Messies, que cualsevol projecte humà pot suscitar primer consensos i, després naufragar, mentre tot lo que ve de dalt i porta la 'signatura' de Déu, està destinat a remandre”.

Benet XVI va dedicar dues catequesi (Aud Gral, 01 y 08-IX-2010) a Hildegarda von Bingen, santa verge de Magúncia (†1179 amb 81 anys), anomenada «la profetessa d’Alemanya», i de qui va dir que “ens parla avui amb gran actualitat”. I va destacar també que “sempre es va sotmetre a l’autoritat eclesial per encertar en el discerniment del que és real i alló il,lusori”.

En el pasatge evangèlic d’avui veiem que Pere es resisteix als plans de Déu i amb el pas del temps els successors de Pere així com qualsevol batejat, han abandonat els manaments de Crist pels qui el sigueixen portant-li la contrària però saben donar un maquillatge hipòcrita de cristianisme amb pàbul, bombo i platerets al seguir només 3 ó 4 dels seus consells.

Amb el Concili Vaticà II (1963-65) es veu clar el voler de Déu de reformar els errors i les omissions comesos en els dos mil.lennis anteriors com és la crida universal a la santedat, crida per a tothom i no només per uns quants i unes quantes. Un altre error i molt greu, es el clericalsime a l’Església  que Francesc ve descrivint repetidament i sense embuts com un càncer que, a l’igual que altres errors eclesials es porta vivint-i i promoguen-se durant molts segles, i per aixó no es podra suprimir al primer intent. El clericalisme ha ofegat la voluntat de Jesús amb la col.legialitat, la sinodalitat o com es volgui dir al deixar participar a tots. Es un monopoli inhumà, intolerable i injust que atropella els drets humans del batejats a l’Església.

Es sorprenent i a tenir en compte l’anécdota que compta la Biblia de que el sogre de Moisés, un pagà, sacerdot de Madian que va anar a saludar-lo al desert quan feia la travessia des de Egipte cap a la terra promessa i li va ensenyar a treballar en equip, a fer partìceps del poder judicial a homes que segur tenia ja preparats o no monopolitzar.

Aquest “sentir com Déu” que demana Jesús als seus condueix a quedar-se sorprès en que, per exemple, al instituir l’Eucaristia, va fer-ho sopant “asseguts” i fins el “revolucionari" Pius XII, van estar prohibides les Misses vespertines i calia guardar dejun eucarístic des de les 0,00 hores de la matinada. Un altre exemple: Jesús diu “preneu i bebeu-ne tots” (Mt 26, 27) i ha estat molts segles prohibida la comunió amb les dues especies (pa i vi) i a aquell que se li va ocórrer fer la evangélica correcció fraterna, va ser tirat a la foguera. Preneu i mengeu (Mt 26, 26) diu Jesús oferint el pà que és el seu cos i està prohibit pendre’l al anar a combregar; només es pot rebre i no es deixa de discutir si a de ser a la mà o no. Pau diu que Crist no em va envia a batejar sinó a evangelitzar (1Cor 1, 17) però ¿quin clèrgue avui pot dir lo mateix?

Tomàs d’Aquino, un dels models teològics reconeix que Déu respecta l’invent humà del sacerdoci, cosa comú a totes les civilitzacions i en canvi anul.la el seu mandat de la circumcisió donat a Abraham i només per a la seva descendència. Si cal ser imatge y semblança de Déu, la seva conducta fa poguer donar-se compte que s’ha de canviar el que faci falta, el que sigui mentre calgui i no encasquillar-se al.legant “raonades” fantasies pròpies de cerrils, cretins e immovilistes. A aquests, amb prou frecuencia, els ve cridant l’atenció Francesc per ajudar-los a que es corregeixin si tenen el mínim d’humilitat necessària.

Rigobert de Reims
Diumenge de Guzmán (†1221 amb 51 anys) va ser un sacerdot fundador dels dominics perquè volia canviar els métodes ja que els missioners anaven en carruatges elegants, amb secretaris i ajudants, s’allotjavan en els millors hotels, etc.

Rigobert (†740 amb 80 anys) va ser un monjo benedictí, bisbe de Reims que va compondre una bella oració que diu: "Senyor, donam valor per canviar el que pot canviar-se, serenitat per acceptar el que no pot ser canviat i saviesa per distingir l’un de alló altre".

Hilari (†367 amb 52 anys) va ser un bisbe de Poitiers, conogut com “el Atanasi d’Occident” y diu Isidor de Sevilla que és qui va inventar cantar himnes litúrgics en les ceremònies religioses. Després li va imitar en Milà Ambrosi. Benet XVI va parlar d’ell (Aud Gral, 10-X-2007) recordant que va ser el promotor del canvi antiarrià de les Galies.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

JESUCRIST REI DE L’UNIVERS

La dimensió social de l’evangelització A la 2ª lectura d’avui, diumenge XXXIV del TO, cicle C, últim del any litúrgic doncs el proper és e...