No sents
les coses de Déu

La
pregunta comporta que la ment i el cor es posin a treballar i que el raonament
dispari la curiositat i la tensió intelectual al donar-se compta de que un és
responsable tal com recorda la primera lectura de la Litúrgia de la Paraula
d’avui amb el profeta Isaïes qui anuncia de part de Déu que Sebná, majordom de palau queda destituit
i es fet fora del seu carreg i, en canvi, a Eleacín, el fill d’Elcías “li
traspassaré els teus poders. Serà un pare (…) per a la casa de Judá (…)
Posaré
la clau del palau de David sobre la seva espatlla. El que ell obri, ningú el
tancarà; el que ell tanqui, ningú ho obrirá” (Is 22, 19-23).
¡Quina
responsabilitat té l’home (baró i muller)! per dur a terme la tasca que Déu li
té encomenada des del principi, tant com col.laborador de la seva obra creadora
com de l’obra redemptora. Per aixó Joan Pau II deixava escrit i així poguer
meditar-ho: “Responem a vegades amb poca
responsabilitat i molta incoherència… però amb llibertat i per ella” (Redemptor
hominis, 21). Vé a la memòria el que compta Teresa de Jesús a qui un dia, en la
seva oració personal, li va dir el Senyor: “Teresa, jo vaig voler per èls homes
no han volgut”. No sé pas de què parlarien Teresa i Déu, de què s'estaria queixant la santa d’Àvila però…
Als
cristians de Roma els diu Pau: “¡Quina
immensa i rica és la saviesa i la ciència de Déu! ¡Quant impenetrables són els seus
designis e incomprensibles els seus camins!” (Rom 11, 33-36) que no té que
fer saltar la falsa humilitat que deduiex que la realitat humana també és
incomprensible e irrealitzable. Déu sap que l’home és poca cosa, meins que un
virus davant Ell però, malgrat aixó, té la tasca en les seves mans. Per alguna
cosa serà.
Ja
Jesús li va advertir a Pere i a tots els altres deixebles d’ahir, d’avui i de
sempre, que no es pensa com Déu sinó com els homes, que l’experiència de la
vida fa que pugui venir de gust estar “lluny de tu, Senyor” (Lc 5, 8), o que el mateix
Jesús ens digui que “no sents les coses de Déu” (Mc 8, 33).
Molt va estimar Déu al món, diu la Biblia, i per aixó tant ha d’estimar-lo el home (més no es possible). Un aspecte concret encara que no l’únic, és la responsabilitat ecològica i per ajudar a fer-ho realitat Francesc va crear La Jornada mundial d’oració per la cura de la Creació, a celebrar cada 1 de setembre i que “oferirá a cada creient (…) una valuosa oportunitat de renovar la adhesió personal a la propia vocació de custodis de la creació (…) invocant la seva misericòrdia pels pecats comesos contra el món en que vivim".
Molt va estimar Déu al món, diu la Biblia, i per aixó tant ha d’estimar-lo el home (més no es possible). Un aspecte concret encara que no l’únic, és la responsabilitat ecològica i per ajudar a fer-ho realitat Francesc va crear La Jornada mundial d’oració per la cura de la Creació, a celebrar cada 1 de setembre i que “oferirá a cada creient (…) una valuosa oportunitat de renovar la adhesió personal a la propia vocació de custodis de la creació (…) invocant la seva misericòrdia pels pecats comesos contra el món en que vivim".

És molt noble asumir el deure de tenir cura de la creació amb petites
accions quotidianes, i és meravellós que l’educació sigui capaç de motivar-les
(…) reutilitzar alguna cosa en lloc de llençar-ho ràpidament (LS, 211). Junt amb l’importància
dels petits gestos quotidians, l’amor social ens mou a pensar en grans estratègias
(…) que impregnin tota la societat (LS, 231). Procurar
que les solucions es proposen des d’una perspectiva global i no només en
defensa dels interessos d’alguns (LS, 164).
El
Prefaci de la Pregària V dominical del Temps Ordinari resa a Déu que va crear
al home a la seva “imatge i semblaça (…) i
que en nom teu dominés la creació. Es necesari recordar que es resa el que es
creu i es creu el que es resa. El Papa Francesc
(12-06-13) va comentar que “anar cap endavant
per aquest camí (de la maduresa) és
una mica arriscat, però és l’únic camí (…) hi ha sempre por, por de la llibertat
que ens dona l’Esperit (…) aquesta llibertat ens produeix una mica de por,
perquè tenim por de confondre la llibertat de l’Esperit amb una altre llibertat
humana”.
I en altra homilia (15 mayo 2015) va insistir sobre la por dient que “una persona
que té por no fa res (…) la por et paralitza.
Un cristià miedós és una persona que no
ha entés el missatge de Jesús.

És
bàsic l’ámbit litúrgic ja que “La Liturgia es el cim al
qual tendeix l’activitat de l’Església i al mateix temps la font d’on brolla
tota la seva força” (Sacrosanctum concilium). Per ajudar a millorar, Francesc (24-VIII-2017),
celebrant la Setmana Litúrgica Nacional per commemorar
els 70 anys del naixement del Centre d’Acció Litúrgica, va animar a “profunditzar més en ella (…) perquè encara
hi ha treball que fer per redescubrir els motius de les decisions preses
respecte a la reforma litúrgica, superant lectures infundades i superficials,
recepcions parcials i pràctiques que la desfiguren (…) No es tracta de repensar la reforma revisant les decisions, sinó de
coneixer millor les raons subyacents”. La ignorància litúrgica és enorme i
en tots els seus àmbits com encara demanar la extremaunció, els motius dels
baptismes inclús sense fe, el dir que és el sacerdot qui casa als nuvis, la
Missa que no celebra només el capellà i els demés estan de expectadors, i dir encara que aixó
de fer les lectures és per comoditat del celebrant, etc, etc, etc.

El
CEC, en tres punts (306-308) recull lo bàsic sobre la providència divina i les
causes segones que ajuden a no caure en elucubracions irreals o fantàstiques.
I explica que aquest donar Déu autonomia al món no és per feblesa seva sino mostra
de la seva bondat infinita. Els homes són causes segones, intel.ligents i lliures,
capaços per tant de cumplir delicadament l’encarreg diví de la seva cooperació
en la creació i en la redempció del gènere humà.
No hay comentarios:
Publicar un comentario