L’actual tercera guerra mundial “a trossos”
Als cristians de Roma (i a
tots els altres) Pau els recorda que “no
estem subjectes al desordre egoista de l’home, per fer de aquest desordre la nostra
regla de conducta (Rom 8, 12). Aquesta conducta egoista condueix només que
a la violència, a les baralles, a la guerra.
Sobre
la guerra i la pau es va pronunciar
claramente
el Concili Vaticá II en Gaudium et spes
(GS, 7-XII-1965) per recordar l’Evangeli a
l’Església i al món senser i la vigència permanent del dret natural de gents i
del seus principis universals. La pau no
és la simple absència de la guerra, ni es redueix només a l’equilibri de les
forces adversàries, ni surt d’una hegemonia despòtica, sinó que amb tota
exactitud i propietat es diu obra
de la justícia (Is 32, 7) (cf GS, 79-84).

La compleixitat de la situació actual i el laberint de
les relacions internacionals –ja deia
el Concili- permeten perllongar guerras
disfressades amb nous mètodes insidiosos i subversius.
L’horror i la maldat de la guerra se aumenten
inmensament amb l’increment de les armes científiques. Amb tals armes, les
operacions béliques poden produir destruccions enormes e indiscriminades, les
quals, per tant, sobrepassen excesivament els límits de la legítima defensa.
El Papa Francesc s’ha referit
en diverses ocasions a l’actual tercera guerra mundial “a trossos” pels
continus críms, massacres,… tot fruit de la cobdícia, l’odi, l’enveja, la
gelosia. Ben clar queda –diu
Gaudium et spes-, per tant, que hem de
procurar amb totes les nostres forces preparar una època en què, per acord de
les nacions, pugui ser absolutament prohibida qualsevol guerra.
L’afany constant per sembrar
pau a la terra, en la societat, en la família, pot resultar cansat i de vegades
fins i tot agotador però Mateu recorda paraules de Jesús que va dir: Veniu
a mí, els qui esteu cansats i afeixugats i jo us faré reposar (Mt 11,
28).
Zacaries profetitza sobre la
voluntad de Déu envers els homes: Aixó diu el Senyor que volt fer "desaparèixer
de la terra d’Efraín els carros de guerra i de Jerusalem, els caballs de
combat. Trencará l’arc del guerrer i anunciará la pau a les nacions. El seu
poder s’estendrá (…) fins els últims racons de la terra" (Zac 9,
9-10). ¡Quines ganes té Déu de que els homes visquin en pau, en la pau que ell ens
desitja i ens concedeix si fem les coses com cal.
Joan Pau II en la Enc La missió del Redemptor (Redempt missio,
7-XII-1990) va deixar escrit que “en la
proximitat del tercer mil.leni de la Redempció, Déu esta preparant una gran
primavera cristiana, de la qual ja s’albira el seu començament. En efecte, es
manifesta una nova convergència dels pobles cap a aquests valors: el rebuix de
la violència i de la guerra, el respecte de la persona humana i dels seus
drets, el desig de llibertat, de justícia i de fraternitat, la tendència a
superar els racismes i nacionalismes, la consolidació de la dignitat i la
valoració de la dona”.

Benet
XVI en la Enc “Déu és amor” (Deus caritas est, DCE, 25-XII-2005)
comentava la primera carta de sant
Joan en la que escriu que “En
un món en el qual a vegades es relaciona el nom de Déu amb la venjança o inclus
amb l’obligació de l’odi i la violència, aquest és un missatge de gran
actualitat i amb un significat molt concret…
(…)
El terme «amor» avui s’ha convertit en una de les paraules més utilitzades i
també de les que més s’abusa, a la qual donem accepcions totalment diferents.
Encara que (…) no podem fer cas omís del significat que té aquest vocable en
les diverses cultures i en el llenguatge actual (DCE, 1-2).

No hay comentarios:
Publicar un comentario