Ni en aquesta muntanya ni a
Jerusalem
Eliseu a la ciutat de Sunén |
Una
dona de la ciutat de Sunén –s’escolta en la primera lectura d’aquest diumenge
XIII (ciclo A) del TO- invitava a Eliseu a dinar a casa seva cada vegada que
passava por allà i en una ocassió, le va dir al seu marit: "Jo sé que aquest home que tan sovint ens
visita, es un home de Déu” (2Reis 4, 8-9).
A
la segona lectura Pau recorda que tots hem sigut incorporats a Crist Jesús per
mitjà del baptisme (cf Rom 6, 3), doncs no son altre Crist només uns quants, els
capellans, despreciant així als laics. Es tracta de ser altres crists però no
de boca o de saló, com comentava el Papa Francesc (Homilia 29-VI-2017) sinò que
és per confesar a Jesús amb la congruencia de vida cristiana. L’Església ho
recorda prou sovint, amb una manera de acomiadament de l’Eucaristia o Missa que
diu “A proclamar l’Evangeli amb la vostra
vida. Aneu-vos en pau.
Va
dir Jesús als seus apòstols: "Qui us acull, m’acull a mí” (Mt 10,
40) perquè cada batejat és un altre Crist però no es té que portar cap cartell
penjat al coll que ho digui, ni unes pintades a la cara, avui dia un piercing o uns tatuatges. La manera
imposada aquests mesos recents amb el confinament produit per la pandemia del
covid-19 ofereix “alguna cosa” que pensar. Han cridat l’atenció els que
s’enfadaven per no poder fer les coses com
sempre, no es podia anar a Missa, no es podia combregar a la boca, no es
podien fer processons, etc.
Ser
un home de Déu, al dir de la dona de Sunén, o, en l’expressió paulina, ser “altre
Crist” comporta viure actituds diàries en la vida ordinària de cada batejat.
Ser “altre Crist” pot traduir-se per ser vicari de Crist, o sigui fer les seves
vegades, que no és monopoli d’un únic batejat, títol que es va adjudicar un
Papa i que oficialment encara no ha sigut corregit. La conducta diària dels
altres crists es compon d’obres bones però que no es fan per a ser notades i
aplaudides però s’han de veure perquè puguin glorificar a Déu Pare que és al
cel. Ser un “altre Crist” no es pentinar com ell, deixar-se barba si és que la
portava, menjar els seus menús palestins, parlar la seva llengua materna; no és
imitació de l’extern sinò de les virtuds posades en joc en cada acció diària.
Crist
no adulava, no donava coba, no donava gat per llebre, etc. Jesús no va fundar cap religió, ni ho
va suggerir, ni va redactar tan sols un A4 o va manar escriure un Còdig de Dret
Canònic, ni res del que tan preocupa a alguns que, per la seva actitud, no són
altres crists encara que suguin batejats, fins i tot clergues. Ja vaig escriure
sobre aquest tema un post al abril de 2018 considerant que Jesús mai va utilitzar
ni va suggerir fer-ho amb encens, amb catedrals, ni amb ceremonies de bombo i
platerets… tot era normal com la vida mateixa. És una actitud constant del Déu
fet home, abans i després de la seva resurrecció i es nota al rebobinar enrere arribant
a Betlem, on va neixer i a Natzaret on fuo concebut i on va estat treballant la
major part del seus anys a la terra.
Jesús i la "crem" religiosa dels jueus |
Hi ha en Jesús alguna cosa sagrada o hi ha molt de profà, segons
la terminologia d’alguns teòlegs? Ell treballava en un taller, anava a la muntanya a resar,
menjava amb pecadors, donava de menjar als famolencs, curava als malats, etc. Jesús va tirar per terra les barreres sagrades d’Israel que havien
aixecat els sums sacerdots, els ancians del temple, els fariseus…, la “crem”
espiritual del poble de Déu, el poble d’Israel. Es lamenten alguns de la
desgràcia actual amb la secularització de la societat i la consegüent pèrdua
del sentit de allo que diuen ser sagrat. Potser aquest judici siga erróni doncs
gràcies a Déu que s’está purificant la vida humana i són desterrats els passats
abusos també en aquesta matèria. Eran tingudes per cosa sagrada edificis,
despatxos, utensilis de treball, etc. El clericalisme –deixa escrit Francesc a la Carta al Poble de
Déu-, favorit sigui per els pròpis sacerdots
com per els laics, genera una escissió en el cos eclesial que beneficia i ajuda
a perpetuar molts dels mals que avui denunciem.
Jesús
va ensenyar la manera divina-humana de viure i de ensenyar als que no siguin
batejats a fer-ho així. Com va suggerir Joan Pau II a practicar, amb ocassió
del Gran Jubileu del 2000, cal donar moltes gràcies a Déu i també a la Història
per lo molt que els pagans han aportat, aporten i aportaran als cristians de generació
en generació (cf TMA, 17 y NMI, 56).
No
deixa de despertar la ment i el cor allò que Jesús li va dir a la samaritana, al
costat del pou de Sicar: “Creu-me,
dona: Es aprop l’hora en que no donareu culte al Pare ni en aquesta muntanya ni
a Jerusalem (…) S’acosta l’hora…, ja ha arribat, en que els que donen culte
veritable, adoraràn al Pare en esperit i en veritat” (Jn 4, 21-23). Com
que el culte veritable no es fa al temple de Jerusalem o al pròpi dels
samaritans a dalt de la muntanya?
En
la passada festa de l’aniversari de Joan “el baptista”, una vegada més algú va
poder sentir-se golpejat amb el que Joan,
el “precursor” del Messies, “dubtés” de Jesús com el que devia venir o
havia que esperar un altre. I pot sorpendre a alguns que Jesús respongues: “Aneu
a explicar-li a Joan el que esteu veient i sentint: els cecs veuen i els coixos
caminen,
els leprosos
queden sans i els sords hi senten, els morts ressusciten i als pobres s’anuncia
l’Evangeli (Mt 11,
4-5).
Està
molt clar que Crist s’identifica amb qualsevol èsser humà, especialment amb els
pobres i necessitats, els seus predilectes: Qui doni, encara que no sigui més
que un got d’aigua fresca a un d’aquests petits, per ser deixeble meu, jo us asseguro
que no perdrà la seva recompensa" (Mt 10, 42) i és el que ensenya
a fer als seus deixebles.
Com
demà, dia 29 és la solemnitat religiosa dels apòstols màrtirs a Roma, Pere i Pau,
un es pot “enredar” meditant que Pau,
amb la seva apertura mental, va obrir l’Església als gentils com també va fer
Pere (cf Act 15, 7 ss) la qual cosa escandalitzava als aferrats a cumplir la
Torá, els de Jaume “el menor”, el parent del Senyor.
Es molt d’agrair al Papa Francesc deixar escrit que “en alguns hi ha una cura ostentòsa de la
litúrgia, de la doctrina i del prestigi de l’Església, però sense preocupar-los
que l’Evangeli tingui una real inserció al Poble fidel de Déu” (Evangelii
gaudium, 95).
Joan
Pau II acabava l’encíclica sobre la fe i la raó (Fides et ratio, FR, 1998) recordant una veritat de perogrullo però que de tant en tant s’oblida:
Maria, amb el consentiment donat a l’anunci
de Gabriel, res va perdre de la seva veritable humanitat (FR, 108) i no va
ser per no ser fidel a la seva missió sobrenatural de mare de Déu i
corredemptora amb el seu fill Jesucrist.
La Carta al Poble de Déu de Francesc acaba dient que “Maria (…) la primera deixebla, ens ensenya a
tots els deixebles”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario