Pluralitat i unitat

Pau,
a la 2ª lectura diu: “Germans:
Alegreu-vos, treballeu per la vostra perfecció” (2Cor 13, 11-13) ja que aquest
treball ha de ser cosa habitual, tots els dies de la vida i cal fer-ho
alegrement, amb ganes, motivats. Ningú ha nascut amb la perfecció perfeccionada
i viure l'imatge trinitaria costa treball. Ningú pot “presumir” que ja l’ha aconseguit, encara que pot haver-los; “haberlos, haylos”.
Tots
els homes, dones i varons, som imatge de Déu que es u i tri i es tracta de bussejar
en aquest central misteri del seu èsser diví per anar descubrint com som i com
hem d’arribar a ser. No és correcta la pregunta ¿qué més dòna que siguin 3 o que
siguin 8?, ja que a l’èsser el misteri central de la fe cristiana, la seva
veritat no és una cosa per conèixer sinò una dada per viure a la vida diaria de
cadascú. La revelació de Déu no és per donar satisfacció a la curiositat del
home o per dir alguna cosa diplomáticament i que no sacgesi les conciències. La
fe no es un llistat de “veritats religioses” sinò una actitud existencial de qui és imatge
de Déu.
Com
Déu és u i tri, no costa gaire adonar-se que l’unitat s’oposa a la divisió, no a
la pluralitat, però no és facil de fer-ho vida segons ensenya la Història, també
al Occident cristià quan aquella “cristiandat”, o els posteriors nacionalismes
extremistes i exagerats que provocaren les dues GM del pasat segle XX.
En la recent homilia de la Pentecosta del diumenge
pasat, el Papa Bergoglio glossava aquella actuació de l’Esperit en i des del
Cenacle, ajudant a considerar les paraules de Pau sobre la diversitat i la
unitat que semblen contraposar-se però que l’Esperit ens ensenya que Ell és
l’autor alhora de la unitat i de la diversitat humana. I donava una mirada als
deixebles de Jesús, veient que havia de totes les professions, de totes les
mentalitats; es veu que Jesús no els havia
format per uniformar-los, per eliminar les diferències i convertir-los en
exemplars en sèrie (cf Homilia 31 maig 2020).

Joan
Pau II, conscient del misteri central de la fe cristiana, ja va explicar que la
celebració del Gran Jubileu del any 2000, aniversari rodó del naixement de
Jesucrist, no fou només un homenatge a ell, el Fill de Déu. “Contemplat en el seu misteri diví i humà,
Crist (…) hem adorat al Pare i a l’Esperit, l’única e indivisible Trinitat”
(Novo Millennio Ineunte, 5)
“L’Esperit Sant –va
predicar Francesc en una ocasió- és
garant de la veritable «unitat en la diferència» (…) L’unitat veritable, aquella segons Déu, que no és uniformitat
(…) L’unitat en la diferència no és la de «bàndols i partits» ni la de «plantejaments
excloents» o «particularismes». Els
seus defensors no sòn els «guardians
inflexibles del passat» ni els
«avantguardistes del futur» (Homilia
Pentecosta 2017).
“Només Ell (l’Esperit Sant) pot suscitar la diversitat, la pluralitat, la multiplicitat i, al mateix temps, realitzar l’unitat. En canvi, -segueix dient Francesc- quan som nosaltres els que pretenem la diversitat i ens tanquem en els nostres particularismes, en els nostres exclusivismes, provoquem la divisió i, d’altra banda, quan som nosaltres els que volem construir l’unitat amb els nostres plans humans, acabem per imposar l’uniformitat, l’homologació” (Evangelii gaudium, 131).
Ademés de la petjada trinitaria a la vida civil, també la vida eclesial n'hi han conseqüències directes del
misteri trinitari que soposa viure la pluralitat i la diversitat de tots els
membres amb el sacerdoci real i el ministerial ja que tots són fidels batejats.
Un altre “detall” eclesial és reconèixer i viure la pluralitat d’esglésies
particulars i la unitat de l’Església católica ja que les particulars no són pas
sucursals de Roma, como passa, per exemple, amb les entitats bancàries.

Francesc ha explicat que “l’uniformitat no és catòlica, no és cristiana. Cal construir ponts, en
comptes d’aixecar murs. L’unitat és saber escoltar, acceptar les diferencies,
tenir la llibertad de pensar diversament i manifestar-ho amb tot respecte cap a
l’atre, que és el meu germà. No tinguen por de les diferencies”.

En 2016, als participants a l’Assemblea plenària
de la Congregació per a la Doctrina de la Fe (CDF, 30 de gener), el Papa els va
recordar l’aportació significativa que s’espera d’ella per a la
renovació de la vida eclesial en l’estudi sobre la complementarietat dels dons
jeràrquics i els carismàtics, cridats a col.laborar en sinergia pel bé de
l’Església i del món. La seva relació evoca la seva arrel trinitària, el víncle
entre el Logos diví fet carn i l’Esperit Sant, que és sempre un do del Pare i
del Fill.
Per tant la societat (civil i eclesial) plural no és res demoníac sinò diví i per aixó Joan Pau II va tenir que referir-se a detalls de la correcta
conducta cristiana degut a “la situació d’un marcat pluralisme cultural i religiós, tal
como és va presentant en la sociedad del nou mil.leni” (NMI, 55).

No hay comentarios:
Publicar un comentario