El Cos místic de Crist és
Poble sacerdotal
Avui diumenge 14 de juny
correspon ser la setmana XI del TO (cicle A) però al èsser el següent al de la
Trinitat divina, es celebra la solemnitat del Cos i la Sang de Crist tot i que
encara costa canviar la denominació per no dir només "el Corpus" doncs no és
correcta tal expressió. Tota simplificació és una retallada que rebutja alguna
cosa (poc o molt) de la totalitat i és el que teològicament es considera una
heretgia. L’Església celebra a Crist que és definit per el seu Cos i la seva
Sang ja que les dues coses signifiquen tota la humanitat d’aquesta Persona
divina, el Hijo, després d’encarnar-se a les entranyes de María.
Simplificar les coses és corrent (no per aixó bo) i se sol reduir la mirada de fe a Crist només a la
dimensió eucarística degut a la seva presencia real sota les aparences del pa i
del vi consagrats, transubstanciats. Per convé posar la mirada a la totalitat i
re-conèixer que el cos de Crist és tant el seu físic, como el místic, tant el ja
gloriós al cel després de ressuscitat com, alhora, a la Hostia santa sobre
l’altar o a la reserva eucarística als sagraris una vegada feta la celebració
de l’Eucaristia.
Però també és real el seu Cos
místic que és l’Església encara que aquesta expressió s’utilitzava durant segles
rebutjant el que també és el Poble de Déu i que comporta detalls que no
reconeix el Cos místic que té els seus significats propis. Qualsevol térme diu
veritat però no tota ja que l’Església es un misteri i l’home no pot abarcar-ho
totalment des d’un únic punt de vista.
El
Papa Francesc recorda que “a l’Eucaristia
el creat troba el seu major elevació (…) El Senyor (…) va voler arribar a la
nostra intimitat a través d’un tros de matèria” (Enc verd Laudato si, 236), el pa i el vi a
l’Eucaristía; l’oli a la Confirmació i a l’Unció dels malats; el cos humà dels
nuvis al matrimoni, etc.
Ja Benet XVI, a la seva encíclica Sacramentum caritatis (SC), recordava que «El pa que jo us donaré és la meva carn per a la vida del món» (Jn 6, 51), per a tots els homes pel que convé preguntar-se si “estimo també a la persona que no m’agrada o que ni tan sols conec (…) aprenc a mirar a aquesta altra persona no ja només amb els meus ulls i sentiments, sinò des de la perspectiva de Jesucrist” (SC, 88).
Ja Benet XVI, a la seva encíclica Sacramentum caritatis (SC), recordava que «El pa que jo us donaré és la meva carn per a la vida del món» (Jn 6, 51), per a tots els homes pel que convé preguntar-se si “estimo també a la persona que no m’agrada o que ni tan sols conec (…) aprenc a mirar a aquesta altra persona no ja només amb els meus ulls i sentiments, sinò des de la perspectiva de Jesucrist” (SC, 88).
Com cada batejat és un altre
Crist, com Ell vol ser pa partit, repartit i compartit, i per imitar-lo sense
trampa cal viure el que “la «mística» del
Sagrament té un caràcter social (…) No puc tenir Crist només per a mi” (SC,
89). Aixó comporta, entre altres conseqüencies de la vida diaria, que tocar o
“adorar” el cos de Crist es fa també realment en la carn d’un pobre, o moribund,
o famolenc, o… Ell mateix va dir: Cada vegada que l’hi fèiau a un d’aquests els
meus germans més petits, ho fèieu amb mi.
Del diumenge XI (cicle A) del
TO es recorda que Moisés va pujar a l’encontre de Déu i el Senyor el va cridar
des de la muntanya i li va dir: "seréu per a mi un regne de sacerdots, una
nació santa" (Èxode 19, 6).
“Quan érem enemics de Déu vam ser reconciliats amb Ell per la mort del seu
Fill” (Rom 5, 6-11). O sigui que aquesta idea de Pau al cristians de Roma, i
a tots els demés, vol dir que ser sacerdots és ser mediadors, reconciliadors, constructors
de ponts -que aixó significa pontifex- i no murs de separació. Aixó ho va
recordar Francesc a la JMJ a Panamà, gener 2019, a més de 200.000 joves, i al decembre repetía lo mateix als joves d’Acción
Catòlica que rebia al Vaticà. Un’altre ocassió va ser a una catequesi dels dimecres que, una vegada més, animava a l’Església a “aprendre a construir ponts amb la cultura, amb el que no creu o amb el
que té un credo divers al nostre” (Aud Gral, 6-XI-2019).
“Aneu i proclameu –deia
Jesús als seus- que ja s’acosta el Regne del cel. Cureu als leprosos i demés
malalts; resuciteu als morts i feu fora als demonis. Gratis heu rebut aquest poder; exerciteu-lo, doncs,
gratuïtamente" (Mateu 9,
36-38; 10, 1-8). Aquest és “un detall” de l’ànima sacerdotal que tot batejat ha
rebut per exercir-ho, tal com Déu vol.
“Aneu també vosaltres a
la meva vinya –va fer considerar Joan Pau II a la Exh ap Christefidelis
laici (ChL)- és la crida de nostre Senyor
Jesucrist dirigida a tots, i, en particular, als fidels laics, homes i dones. És
particularment importante que tots els cristians siguin conscients de
l’extraordinària dignitat que els ha estat otorgada pel sant Baptisme. Aquesta
«novetat cristiana» constitueix per a tots l’arrel de la seva participació a
l’ofici sacerdotal, profètic i reial de Crist i de la seva vocació a la
santedat en l’amor, segons la «índole secular» que és «propia i peculiar» d’ells”
(ChL). I afagia que “es indubtable que ¾en virtud del Baptisme i de la
Confirmació¾ la dona, lo
mateix que l’home, és feta partícip del triple ofici de Jesucrist, Sacerdot,
Profeta, Rei (ChL).
En altre pàgina d’aquest
document el Papa Wojtyla comentava unas paraules del primer Papa, sant Pere,
que recordava als primers cristians que «també vosaltres, sou el sacerdoci
reial» (1Pt 2, 9) així que “seguint
el rumb indicat pel Concili Vaticà II, des de l’inicio del meu servei pastoral,
he volgut exaltar la dignitat sacerdotal, profética i reial de tot el Poble de
Déu” (ChL).
Y destacava el que es llegeix
un text límpid i dens de significat del Concili Vaticà II: «Com partícips de
l’ofici de Crist, sacerdot, profeta i rei, els laics tenen la seva part activa
en la vida i en l‘acció de l’Església (...) participen amb diligència en les
obres apostòliques… posant a disposició su competència» (Apostolicam actuositatem,
10) (ChL).
La solemnitat del Corpus no s’hauria de limitar a
participar en una bendicció eucarística y/o en una procesó pels carrers i
després, a casa. Per aixó Benet XVI explicava que “el culte a Déu en la vida humana no pot quedar relegat a un moment
particular i privat, sinò que, per la seva naturalesa, tendeix a impregnar tots
els aspectes de la realitat de l’individu, cosa que exigeix el sacerdoci real”
(SC, 76).
“Els fidels cristians necessiten comprendre més profundament les
relacions entre l’Eucaristía y la vida cotidiana. L’espiritualitat eucarística
no és només participació en la Missa i devoció al Santíssim Sagrament. Incluo
la vida sensera” (SC, 77). Així és com pot viure de veritat el sacerdoci
real cada batejat. El Poble de Déu, l’Església, no són només “els sacerdots”, els
paps i els bisbes; l’altre 98% restant, ¿sencillament expectadors i encara
gràcies?
No hay comentarios:
Publicar un comentario