L’Església
en sortida a tot el món
Jesús,
als 40 dies de la seva resurrecció, davant els seus deixebles (cf Act 1, 2), estant
a l’Hort de Getsemaní, prop de Betània (Lc 24, 50)
o a Galilea (Mt 18, 16), segons cada evangelista i l’interpretació personal que
es vulgui donar.
Jesús, Déu i home veritable no va venir perquè no estiguera ja amb
els homes, ni es va anar per deixar de estar amb ells. Vènen al record Adam i
Eva, Caín, Noé (Gn 6, 8-7,5), Abraham (Gn 6, 1 ss), etc., tants que donan
testimoni de la presència de Déu i de la seva proximitat habitual.
Al Faraó i a tots els seus servents els va semblar bé el discurs
de Josep, i va dir el Faraó a Josep: «Després d’haver-te donat a conèixer Déu tot aixó, no hi ha cap entès ni
savi com tu» (Gn
41, 39).
Nabucodonosor va dir quan estava present Daniel: “segons el nom del deu meu, «Beltsassar, cap dels mags, ja sé que tu posseeixes l’Esperit dels déus sants i que cap misteri ofereix per a tu dificultat; mira el somni que he tingut; digam la seva interpretació” (Dan 4, 5-6).
Resava Judit davant tots: “Que
et serveixin les criatures totes, ja que vas parlar tu i van ser fetes, vas
enviar el teu Esperit i les va fer, i ningú pot resistir la teva veu”
(Judit 16, 14).
Nabucodonosor amb Daniel |
Jesús se’n va anar al cel i el deixebles es quedaren miran dalt.
Crida l’atenció que es necesitès que els àngels, servidors de Déu per els
homes, haguesin de cridar: Què feu mirant
a dalt? Apa, a casa, a treballar, lo vostre és lo de aquest món no estar
“contemplatius” miran al cel.
Jesús se n’anava despedin-se dels seus deixebles però, un cop més,
els donava l’encàrrec de anar al tot el món a predicar l’Evangeli a tota
criatura (Mc, 16,15). Sereu els meus testimonis a Jerusalem, a
tot Judea i Samaria, i fins els confins de la terra (Act 1, 8). I ells,
partin d’allà, predicaren per tot arreu (Mc, 16, 20).
Aquesta tasca d’evangelitzar és encàrrec diví per a cada
batejat, deixeble de Jesús, és ha dir cristià, i sembla que será posada al cap
de l’organigrama vaticà, segons el nou projecte del Papa Francesc en la
seva reforma de la Curia vaticana ja que la recuperava l’Esperit Sant amb el
Concili Vaticà II.
Recordar
aquest mandat de Jesús és una ocasió per portar a la memoria la Exh ap Evangelii nuntiandi (EN, 8-XII-1975) de
Pau VI, on havia escrit: “El deure de confirmar als germans, que hem rebut del
Senyor al encomanar-nos la missió del Successor de Pere (…) tracta d’encoratjar
al nostres germans en la seva tasca d’evangelizadors, a fi que en aquests temps
de incertesa i malestar la cumpleixin amb creixent amor, zel i alegria” (EN, 1).
“Proclamar de ciutat en ciutat, sobretot als més pobres, sovint els més
disposats, el joiós anunci de ‘acompliment de les promeses i de l’Aliança
propostas per Déu, tal és la missió per la que Jesús es declara enviat pel Pare”
(EN, 6).
“La indicació donada als Dotze: «Aneu
i proclameu la Bona Nova»,
val també, encara que de manera diversa, per a tots els cristians” (EN, 13).
“L’Evangeli i, per tant
l’evangelització, no s‘identifiquen certament amb la cultura (…) No obstant
aixó, el regne que anuncia l’Evangeli és viscut per homes profundament
vinculats a una cultura i la construcció del regne no pot per menys de tomar els
elements de la cultura i de les cultures humanes” (EN, 20).
“Al
predicar l’alliberament i a l’asociar-se a aquells que actúen i pateixen per
ella, l’Església no admet el circumscriure la seva missió només al terreny
religiós, desinteressan-se dels problemes temporals de l’home (…) i proclama
també que la seva contribució a la lliberació no seria pas complerta si
descuidès anunciar la salvació en Jesucrist” (EN, 34).
“Abans de res (…) cal
subratllar aixó: per l’Església el primer mitjà de evangelització consisteix en
un testimoni de vida autènticament cristià (…) Serà sobre tot mitjançant la
seva conducta, amb la seva vida, com l’Església evangelitzarà el món” (EN,
41).
“Els
seglars, als qui la vocació específica els col.loca en el cor del món i a la
guia de les més variades feines temporals (…) el món vast i complex de la
política, del social, de l’economia, i també de la cultura, de les ciencies i
de les arts, de la vida internacional, de los mitjans de comunicació de mases,
així com altres realitats obertes a la evangelització com són l’amor, la família,
l’educació dels nens i dels joves, el treball professional, el sofriment, etc”
(EN, 70).
Va
escriure Joan Pau II a la Enc Redemptoris
missio (7-XII-1990) que és tasca de “tots
els creients en Crist (…) La missió és de tot el poble de Déu, de tots els fidels.
La participacin dels laics a la expansió de la fe apareix clarament, des dels
primers temps del cristianisme, per obra dels fidels i de les famílies. Aixó ho
recordava ja el Papa Pius XII i aquesta tradición l’ha confirmat el Concili
Vaticà II.
Francesc
va repetin lo mateix per a `la seva manera i a la Exh ap Evangelii gaudium (EG, 24-XI-2013) diu que “L’evangelització obeeix al mandat missioner
de Jesús: «Aneu i fue a tots els
pobles deixebles meus» (…) el Ressuscitat envia als seus a predicar l’Evangeli
en tot tempe i per tot arreu, de manera que la fe en Ell es difongui a cada
racó de la terra” (EG, 19).
“Fidel al model del Mestre,
és vital que avui l’Església surti a anunciar l’Evangeli a tots, en tots llocs,
en totes les ocasions, sense demores, sense fàstic i sense por. L’alegria de
l’Evangeli és per a tot el poble, ningú pot ser exclòs” (EG, 23).
“Evangelitzar és fer
present en el món el Regne de Déu (…) voldria compartir les meves inquietuts
sobre la dimensió social de l’evangelització precisament perquè (…) se corre el
risc de desfigurar el sentit autèntic e integral que té la missió evangelitzadora”
(EG, 176).
“L’imperatiu d’escoltar
el clam dels pobres (…) va penetrar profundament la mentalitat dels Pares de
l’Església i va exercir una resistència profètica contracultural davant
l’individualisme hedonista pagà” (EG, 193).
“Els creients ens
sentim prop també dels que, no reconeixen-se part d’alguna tradició religiosa,
busquen sincerament la veritat, la bondad i la bellesa (…) Els veiem com
preciosos aliats en l’obstinació per la defensa de la dignitat humana, en la
construcció d’una convivència pacífica entre els pobles i en la custòdia del
creat” (EG, 257).
“L’Església en sortida és la
comunitat de deixebles missioners que primerean, que s’involucren, que
acompanyen, que fructifiquen i festegen” (EG, 24).
No hay comentarios:
Publicar un comentario