¿Tornarà la normalitat que era normal?
Ja poden sortir a passetjar els nens i a partir del día 2 de
maig també ho podrem fer els grans una estona. L’il.lusió perquè s’acabin
aquestes setmanes de confinament per la pandèmia coronavírica fa que un es
plantegi què passarà després. ¿Tornarà la normalitat que era normal abans?
Cadascú escoltarà diverses versions y es formarà la pròpia però tenir memòria
històrica es necessita per encertar (més o menys). Recordem alguns episodis.
Com que cada 30 d’abril es commemora a Josep Benet Cottolengo (†1842 amb 56 anys) miran-lo surten
ganes de donar un cop d’ull als seus voltants per alló de que la l’experiència
es la mare de la ciència.
Es bueno ser realistas y recordar que pandemias, o como se las
llame, ha habido muchas en la Historia y puede decirse que después fue como si
no hubiera pasado nada. La peste negra entre 1346 y 1353 que empezó en el
desierto de Asia y llegó por la ruta de la seda, dejó unos 200 millones de
muertos. La peste bubónica en 1855, producida en la provincia China de Yunnan
se extendió por todo el planeta y dejó 15 millones de muertos. La gripe
española, a partir de 1918 dejó al menos 50 millones de muertos después de
asolar 18 meses el mundo y tal como llegó, desapareció. Ahora preocupa también el
futuro, los efectos secundarios de la actual pandemia sobre todo con los
puestos de trabajo.
Cottolengo, nascut a l’industrial Turí, va organitzar la seva
obra apostòlica de 14 Congregacions religioses mentre esclatava la revolució
industrial per tota Europa, iniciada a Gran Bretanya a la 2ª meitat del segle
XVIII i que va suposar un punt d’inflexió a la història de la humanitat. Amb ella
van nèixer nous grups socials, començant pel proletariat, format per camperols
i treballadors industrials pobres i seguits per la burguesia, que necessitava fer-se
un lloc en la societat i es va incrustar trencant el texjit social existent,
antic, feudal i per aixó estratificat.
En l’Antic Règim (AR) es vivia d’acord en que ningú es sortís del
seu lloc; que la nobleça i la clerecia estavan dispensats dels impostos que
només havia de pagar el poble pla, principalment agrícola. Aquesta nova
burguesía havia sortit del món comercial i industrial i rebutjava les idees
antigas del "just preu" per donar vida a la nova llei de l’oferta i demanda.
Las revoluciones de 1830 fueron el triunfo del liberalismo y dio
el acceso definitivo al poder de la inquieta burguesía que lo buscaba desde la
Revolución Francesa (RF). A França s’aconsegueix tot i que les revoltes populars no van canviar res ja que el liberal La
Fayette va acabar convencent als republicans que acceptin la monarquia.
Les revolucions de 1848 son
el més gran procés en cadena d’aquest segle a l’Europa occidental i central
menys Anglaterra. Era una lluita entre "la riquesa dinàmica"
(els industrials i els comerciants) i "la riquesa estàtica" (els
rentistes) perquè els nous burguesos volien el poder que estaba en mans de la
minoria dirigent. Les idees socialistes es difonien extraordinàriament i dos
joves desconeguts (Marx i Engels) van publicar el seu Manifest del partit
comunista.
La revolución española fue en 1868 porque Mendizábal y Cortina
no querían usar las armas a la vez que Narváez aplastó los golpes con singular
destreza en Madrid, Barcelona, Valencia y Sevilla.
Hi havia un creixement de població i fins a 1865 expansió económica
y plena ocupació tot i que els salaris eren molt baixos i l’Estat liberal respectava
el "deixar fer" i no va fer ni una legislació laboral. La
concentració industrial arrasava amb els centenars de mils petits treballadors autónoms
que no van poder resistir la competència de la maquinària, van caure a l’indigència
i es van integrar en el proletariat industrial. Lo mateix al camp: amb les
desamortitzacions, els fàcils cultius extensius de cereals van cedir davant el
cultiu industrial de la vinya i l’olivera, i els beneficis anaren a mans d’uns
pocs.
Altres
interpretacions del fenomen europeo suggereixen que aquest nou canvi de
mentalitat i la posterior evolució del sistema econòmic va ser per causs morals
i religioses. La Reforma de Luter i Calví va
comportar un canvi de la visió del treball.
Segons Max Weber el cristianism reformat considera el
treball i l’esforç com un bé i un valor fundamental, al contrari que l’ética
catòlica que el considerava un càstig pel pecat
original.
Un caso curioso fue Albano
Roe, benedictino, mártir en Londres en 1642 con 57 años. De familia
protestante, en Cambridg oyó hablar de un obrero católico encarcelado y al
visitarle para convencerle de su error, fue él quien se convirtió. Se hizo
benedictino al ser echado del seminario. Canonizado por Pablo VI.
Ludovico Pavoni (†1849 amb 65 anys), canonitzat el
2016, va fundar els Fills de Maria Immaculada, vivint els canvis portats per la
Revolució francesa però amb la seva política de l’amor. Amb la seva fundació
apareixia la nova figura del religiós treballador i educador, coneguts com
“preveres obrers”. Cada germà coadjutor pavonià
estava també amb igualtat de drets i de deures amb els seus sacerdots.
Es diu que projectant les reformes previsibles
amb el Concili Vaticà II, es va proposar una institució de
“sacerdots obrers” i Joan XXIII es va negar. Jesús era un artesà, alguns
apòstols pescadors, un altre recaptador d’impostos, Pau era fabricant de tendas
durant la setmana i anava a predicar a la sinagoga només els dissabtes. Comentava
el sant bisbe de Hipona que “ens
pregunten per qué Pere i els fills de Zebedeu van tornar a l’ocupació que
tenien abans que el Senyor els cridés (…) Als que es sorprenguin d’aquesta
conducta, cal respondre que no estava prohibit als apòstols exercir la seva
professió, tractàn-se de cosa legítima i honesta” (Sant Agustí, In Ioannes
evangelium, 122, 2). Es l’Esperit Sant qui fa entendre fins
a la perfecció totes les coses.
Mónica (†387 con 56 años) fue la madre de
Agustín de Hipona que en su educación infantil influyó sobre todo la sirvienta
de la casa. Ya desde niña le prohibió a Mónica beber agua entre comidas pues
“cuando seáis mayores iréis al vino”. Así sucedió siendo jovencita pero un día que
abroncaba a un obrero, éste se defendió llamándola “borracha”; fue tal la
impresión que le causó en el alma, que decididamente Mónica vivió el consejo
recibido en su infancia.
Joan Baptista
Scalabrini (†1905 amb 66 anys), beatificat el 1997, va ser bisbe de
Piacenza que va fundar els “escalabrinianos”,
religiosos “Misioners de sant Carles Borromeu” i va tenir dilecció pels pobres,
especialment els «vergonyosos» i els presoners. Va fundar un Institut per sordmuts,
va organitzar l’assistència a les obreres de l’arrós, va impulsar la societat
de mutu auxili, asociacions d’obrers, caixes rurals i cooperatives. Amb els seus
pròpis béns va rescatar de la fam a milers de camparols i obrers. Per aixó va
vendre els seus cavalls, així com el calze i la creu pectoral obsequis de Piu
IX.
Cada 1 de maig es la festa civil del treball però en 1955 Piu
XII va instituir sant Josep obrer volent
cristianitzar la jornada mundial del proletariat que va començar el 1889 per
reivindicar els tres vuits: 8 hores de treball, 8 de descans i 8 d’educació.
Seria bonic celebrar aquest dia del treball com recullin els aplaudiments
diaris a les 20 h dels ciutadans pel que es mereixent totes i tots els currants
durant la crisis pandèmica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario