¿Tornarà la normalitat que era normal?

Com que cada 30 d’abril es commemora a Josep Benet Cottolengo (†1842 amb 56 anys) miran-lo surten
ganes de donar un cop d’ull als seus voltants per alló de que la l’experiència
es la mare de la ciència.
Es bueno ser realistas y recordar que pandemias, o como se las
llame, ha habido muchas en la Historia y puede decirse que después fue como si
no hubiera pasado nada. La peste negra entre 1346 y 1353 que empezó en el
desierto de Asia y llegó por la ruta de la seda, dejó unos 200 millones de
muertos. La peste bubónica en 1855, producida en la provincia China de Yunnan
se extendió por todo el planeta y dejó 15 millones de muertos. La gripe
española, a partir de 1918 dejó al menos 50 millones de muertos después de
asolar 18 meses el mundo y tal como llegó, desapareció. Ahora preocupa también el
futuro, los efectos secundarios de la actual pandemia sobre todo con los
puestos de trabajo.

En l’Antic Règim (AR) es vivia d’acord en que ningú es sortís del
seu lloc; que la nobleça i la clerecia estavan dispensats dels impostos que
només havia de pagar el poble pla, principalment agrícola. Aquesta nova
burguesía havia sortit del món comercial i industrial i rebutjava les idees
antigas del "just preu" per donar vida a la nova llei de l’oferta i demanda.

Les revolucions de 1848 son
el més gran procés en cadena d’aquest segle a l’Europa occidental i central
menys Anglaterra. Era una lluita entre "la riquesa dinàmica"
(els industrials i els comerciants) i "la riquesa estàtica" (els
rentistes) perquè els nous burguesos volien el poder que estaba en mans de la
minoria dirigent. Les idees socialistes es difonien extraordinàriament i dos
joves desconeguts (Marx i Engels) van publicar el seu Manifest del partit
comunista.
La revolución española fue en 1868 porque Mendizábal y Cortina
no querían usar las armas a la vez que Narváez aplastó los golpes con singular
destreza en Madrid, Barcelona, Valencia y Sevilla.

Altres
interpretacions del fenomen europeo suggereixen que aquest nou canvi de
mentalitat i la posterior evolució del sistema econòmic va ser per causs morals
i religioses. La Reforma de Luter i Calví va
comportar un canvi de la visió del treball.
Segons Max Weber el cristianism reformat considera el
treball i l’esforç com un bé i un valor fundamental, al contrari que l’ética
catòlica que el considerava un càstig pel pecat
original.
Un caso curioso fue Albano
Roe, benedictino, mártir en Londres en 1642 con 57 años. De familia
protestante, en Cambridg oyó hablar de un obrero católico encarcelado y al
visitarle para convencerle de su error, fue él quien se convirtió. Se hizo
benedictino al ser echado del seminario. Canonizado por Pablo VI.
Ludovico Pavoni (†1849 amb 65 anys), canonitzat el
2016, va fundar els Fills de Maria Immaculada, vivint els canvis portats per la
Revolució francesa però amb la seva política de l’amor. Amb la seva fundació
apareixia la nova figura del religiós treballador i educador, coneguts com
“preveres obrers”. Cada germà coadjutor pavonià
estava també amb igualtat de drets i de deures amb els seus sacerdots.
Es diu que projectant les reformes previsibles
amb el Concili Vaticà II, es va proposar una institució de
“sacerdots obrers” i Joan XXIII es va negar. Jesús era un artesà, alguns
apòstols pescadors, un altre recaptador d’impostos, Pau era fabricant de tendas
durant la setmana i anava a predicar a la sinagoga només els dissabtes. Comentava
el sant bisbe de Hipona que “ens
pregunten per qué Pere i els fills de Zebedeu van tornar a l’ocupació que
tenien abans que el Senyor els cridés (…) Als que es sorprenguin d’aquesta
conducta, cal respondre que no estava prohibit als apòstols exercir la seva
professió, tractàn-se de cosa legítima i honesta” (Sant Agustí, In Ioannes
evangelium, 122, 2). Es l’Esperit Sant qui fa entendre fins
a la perfecció totes les coses.

Joan Baptista
Scalabrini (†1905 amb 66 anys), beatificat el 1997, va ser bisbe de
Piacenza que va fundar els “escalabrinianos”,
religiosos “Misioners de sant Carles Borromeu” i va tenir dilecció pels pobres,
especialment els «vergonyosos» i els presoners. Va fundar un Institut per sordmuts,
va organitzar l’assistència a les obreres de l’arrós, va impulsar la societat
de mutu auxili, asociacions d’obrers, caixes rurals i cooperatives. Amb els seus
pròpis béns va rescatar de la fam a milers de camparols i obrers. Per aixó va
vendre els seus cavalls, així com el calze i la creu pectoral obsequis de Piu
IX.

No hay comentarios:
Publicar un comentario