domingo, 22 de marzo de 2020

S’HI RENTÀ I TORNÀ AMB VISTA

Obrim-nos a la llum de el Senyor


“Tot passant Jesús veié un cec de naixement. Va escopir al terra, va fer fang amb la saliva, se'l va posar als ulls a l'cec, i li va dir: "Vés a rentar-te a la piscina de Siloè" (que significa "enviat"). Es va rentar i va tornar amb vista” (Jn 9, 1-38).

Per ungir David va dir el Senyor a Samuel: "Ompla la teva banya d’oli i ves a la casa de Jessé, a Betlem, perquè entre els seus fills m’he escogit un rei". Quan va arribar a Betlem i va veure a Eliab, el fill gran de Jessé, va pensar: "Segurament aquest és l’ungit de el Senyor". Però el Senyor digué a Samuel: "No miris el seu aspecte ni la seva gran alçada, dons jo li he descartat. Déu no jutja com jutja l’home, ja que l’home mira a les aparencies” (1Samuel 16, 1b.6-7.10-13).

Considerando esas palabras de Dios en este domingo 4º  de Cuaresma, ciclo A, de que él no juzga como los hombres que lo hacen fijándose únicamente en las apariencias, se cae en la cuenta de que, ya que somos creados a su imagen y semejanza, para juzgar como Dios, hay que evitar ser frívolos, superficiales e ir al meollo de las cosas. Las cosas parecen ser según la luz que reciban; todo depende del color del cristal con que se mira.

La llum que necesita l’home no és solament la llum solar, sinó també la llum de la raó humana i la de la fe. Sense llum l’home no pot jutjar bé, com ho fa Déu i per aixó Pau recordava als primers cristians: “camineu com a fills de la llum. Desperta (…) i Crist serà la teva llum (Ef 5, 8-14). Ho va dir ell mateix: Jo soc la llum que ha vingut a el món (Jn 12, 6). I també va dir que Vosaltres sou la llum de el món (Mt 5, 14). Joan baptista vingué com a testimoni, pera donar testimoni de la llum, perquè tots creguessin (Jn 1, 7). Crist ensenya que tot el que obra malament odia la llum i no ve a la llum, perquè les seves obres no siguin reprovadas (Jn 3, 20).

A l’comentar aquest passatge de la curaçió del cec de naixement, Francesc deia que “El llarc relat s’inicia amb un cec que comença a veure i conclou —és curiós aixó— amb presuntes vidents que segueixen sent cecs en l’ànima. Mentre que el cec s’acosta gradualment a la llum, els doctors de la lei, a canvi, s’enfonsen cada vegada més en la seva ceguera interior. Tancats en la seva presunció (…) no s’obren a la veritat  (…) fan tot el possible per negar l’evidència” (Àngelus 30-III-2014).

Ya Pablo tenía su prejuicio contra la Ciencia pues afirmaba erróneamente que “la ciencia envanece” (o hincha según traducciones) (1Cor 8, 1) y cuando afirma que “estoy convencido (…) de que también vosotros estáis llenos de bondad, repletos de toda ciencia” (Rom 15, 14) como cuando escribe que en Cristo Jesús “fuisteis enriquecidos en todo: en toda palabra y en toda ciencia (1Cor 1, 5), no se refiere a la Ciencia experimental ya que las predicaciones y enseñanzas de Jesús no eran clases peripatéticas (como había hecho Aristóteles) de Matemáticas, Física, Química, Biología, etc.

De totes maneres no han faltat homes i dones que, a l’contrari que Pau, han promogut l’evolució intel.lectual humana, harmonitzant la llum de la raó i la lum de la fe i així en la Edat Mitxa es va introduir a Hispània la farmacologia oriental, gràcies als árabs arribats a la Península. Egilio (†822 amb 70 anys) va ser abat de Fulda que va promoure la Ciència a tota la seva diòcesi. Abelardo († 827 amb 70 anys), net de Carles Martel i nebot de Pepino “el breu”, va ser abat de Corbie i amb el cèlebre Alcunio va fer que revisfès l’amor a la Ciència en els monastirs. És patró dels jardiners.

Cirilo (†869 con 42 años), hermano de Metodio († 885 con 70 años), monjes, apóstoles de los eslavos y patronos de Europa con Benito de Nursia, fueron glosados por Benedicto XVI (17-VI-2007) y recordó que a Cirilo “se le encomendó la enseñanza de las ciencias sagradas y profanas, tarea que desempeñó tan bien que se ganó el apelativo de "filósofo". Hildegarda de Bingen (†1179 con 81 años), de Maguncia, llamada “la profetisa de Alemania”, fue una abadesa del monasterio benedictino de san Disibodo que escribió varias obras de espiritualidad y de Teología y dos libros sobre plantas y hierbas medicinales pues experimentaba en su abadía sus investigaciones médicas y botánicas. Alberto "magno" (†1280 con 74 años), era dominico, obispo dimisionario, geógrafo, astrónomo, físico, químico y teólogo y supo compaginar la armonía entre la Ciencia y la Fe. Lo mismo hizo su mejor discípulo Tomás de Aquino (†1274 con 49 años), también dominico, napolitano que -según comentó Benedicto XVI cuando glosó su figura- logró instaurar una relación fructífera con el pensamiento árabe y hebreo de su tiempo y supo presentar aquella admirable síntesis cristiana entre razón y fe que para la civilización occidental representa un patrimonio precioso.

Magdalena Sofía Barat (†1865 amb 86 anys), fundadora de la Congregació de l’Sagrat Cor, va ser educada per el seu germá Lluis, sacerdot, 12 anys més gran que ella, buscant preparar-la molt bé en totes les Ciències doncs entenia que sería útil a la societat futura. Gioseppe Moscati (†1927 amb 46 anys), canonitzat por Joan Pau II, va ser un pare de família i un metge que tenia un ull clínico fora del comú. Va ser un científic cristià creyent i practicant, convençut que no hi pot haver contradicció entre la Fe y la Ciència. Pere Poveda Castroverde (†1936 amb 62 anys) va ser el sacerdot fundador de l’Institució Teresiana (diferent de la Companyía de Enric d’Ossó), i que testimonien els valors humans i cristians en les estructures de la societat por mitjà de l’educació, la ciència i la cultura. La primera directora “teresiana” va ser Josefa Segòvia (†1957 amb 66 anys) que va apostar per la dignitat de la dona i va obrir diàleg entre la fe i la cultura. Joan Pau II, en l’encíclica «La fe i la raó» (Fides et ratio, FR, 1998) deixa escrit que "no hi  ha dons motiu de cap competitivitat entre la raó i la fe”.

El creyente tiene la inteligencia para pensar también su fe y respetar la armonía divina de ella con la Ciencia. Si no se piensa se cae en el fideísmo, en el fundamentalismo o en el integrismo por eso Francisco (homilía 27-03-2014), ante casi 500 parlamentarios italianos, recordaba que “los dirigentes del pueblo de Dios han resbalado de la fe, de una teología de fe a una teología del deber (…) en la lógica de la necesidad no hay sitio para Dios: se debe hacer, se debe hacer, se debe hacer".
 

En la Constitución ap sobre universidades y facultades eclesiásticas de 2017 escribe que «Buscar superar este divorcio entre teología y pastoral, entre fe y vida, ha sido precisamente uno de los principales aportes del Concilio Vaticano II. Me animo a decir que ha revolucionado en cierta medida el estatuto de la teología, la manera del hacer y del pensar creyente» (VG, 2).

Deia Francesc en aquell ángelus de 2014: "Obrim-nos a la llum de el Senyor, Ell ens espera sempre per fer que vegem millor (…) A la Mare de Déu confiem el camí quaresmal, perquè també nosaltres, com el cec curat, amb la gràcia de Crist, puguem «sortir a la llum». Així –dic jo- deixarà de sentir-se aquell “pensa malament i encertarás”.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

JESUCRIST REI DE L’UNIVERS

La dimensió social de l’evangelització A la 2ª lectura d’avui, diumenge XXXIV del TO, cicle C, últim del any litúrgic doncs el proper és e...