Entra al drama de l'existència humana
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De les tentacions de Jesús el
Catecisme de l’Esglesia escriu uns punts (CEC, 538 a 540) i Benet XVI, com
Joseph Ratzinger i no com Papa, dedica el capítol 2 de el tom I de la seva trilogía
sobre “Jesús de Nazaret” i de on repàs alguns pàragrafs als quals estic “donan
voltes”.
La tentación de Jesús –dice el Catecismo- manifiesta
la manera que tiene de ser Mesías el Hijo de Dios, en oposición a la que le
propone Satanás y a la que los hombres le quieren atribuir (CEC, 540). También
dice que Jesús es el nuevo Adán que permaneció fiel allí donde el primero
sucumbió a la tentación (CEC 539) y Ratzinger recuerda que Marcos en su breve
relato sobre las tentaciones, también pone de relieve el paralelismo entre
Jesús y Adán.
Per la seva banda sant Agustí
comentava: “Ens acaban de llegir que
Jesucrist, nostre Senyor, es va deixar temptar pel diable. ¡Ni més ni menys que
Crist temptat pel diable! Però en Crist estavas sent tentat tu (…) ens va incloure
en si mateix quant va voler ser temptat per Satanàs. La nostra vida enmig
d’aquest pelegrinatge no pot estar sense temptacions, ja que el nostre progrés es
realitza precisament a través de la temptació” (2ª lectura LH, Diumenge I Quaresma).
Si Jesús, que es Dios hecho
hombre, sufre tentaciones se entiende que ser tentado no es malo, no es pecado.
Es pecado caer en la tentación y Jesús enseña que cualquiera, con la gracia de
Dios que nunca faltará, puede vencer todo tipo de tentación, sea del estilo que
sea. Es necesario perfeccionar las conciencias de much@s bautizad@s para
quienes no existe más tentación que la del sexo.
Ratzinger s’entreté a
considerar per qué els evangelistes relatan tres temptaciones i opina que les
tres abasten “el que compta veritablement
en la vida humana. Aquí apareix clar el nucli de tota temptació: apartar Déu
que, abans de res el que sembla més urgent en la nostra vida, passa a ser quelcom
secundari, o fins i tot superflu i molest. Posar ordre en el nostre món per
nosaltres sols, sense Déu, comptant únicament amb les nostres propies
capacitats, reconèixer com a veritables només les realitats politiques i
materials, i deixar a Déu de banda com una cosa il.lusoria”.
«Si eres Hijo de Dios, di que estas piedras se conviertan en panes»
(Mt 4, 3). Así dice la primera tentación
–escribe Ratzinger- y “esta petición se
la dirigimos también nosotros a Dios, a Cristo y a su Iglesia a lo largo de la
historia. Naturalmente, se puede preguntar por qué Dios no ha creado un mundo
en el que su presencia fuera más evidente; por qué Cristo no ha dejado un
rastro más brillante de su presencia, que impresionara a cualquiera de manera
irresistible. Éste es el misterio de Dios y del hombre que no podemos penetrar.
Vivimos en este mundo, en el que Dios no tiene la evidencia de lo palpable”.
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En la tercera i última temptació, el diable condueix a el Senyor en una
visió d’una muntanya alta on li mostra tots els reialmes de la Terra i la seva
esplendor i li oferix dominar sobre el món. “¿No
és justament aquesta la missió de l’Messies? ¿No ha de ser Ell precisament el
rei de l’món que reuenix tota la Terra en un gran regne de pau i benestar?”
“El imperio cristiano –sigue diciendo Ratzinger- intentó muy pronto convertir la fe en un
factor político de unificación imperial. El reino de Cristo debía, pues, tomar
la forma de un reino político y de su esplendor (...) En el curso de los siglos, bajo distintas formas, ha existido esta
tentación de asegurar la fe a través del poder.
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L’Església s’uneix tots els
anys, durant els quaranta dies de la
Gran Quaresma, a el misteri de Jesús al desert (CEC 540). El papa Francesc, en el seu Missatge pera aqueesta Quaresma de 2020 diu que
“Hem de tornar contínuament a aquest Misteri, amb la
ment i amb el cor. De fet, aquest Misteri no deixa de créixer en nosaltres en
la mesura que ens deixem involucrar per el seu dinamisme espiritual i el
abraçem, responent de manera lliure i generòsa”.
Por
eso llama la atención a la inteligencia, sobre todo a la del creyente, el que en la
lucha contra Satanás queda claro que Jesús ha vencido frente a la divinización
fraudulenta del poder y del bienestar, frente a la promesa mentirosa de un
futuro que, a través del poder y la economía, garantiza todo a todos, pero esa
divinización fraudulenta que cita Ratzinger y esa tentación de que la fe se
trueque en poder, lo escribe siendo jefe de Estado, con la pompa del poder
temporal, los palacios vaticanos, la corte y su séquito, su ejército particular de la Guardia suiza, el trono…
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La lliçó de Jesús temptat al desert als 40 días de dejuni no es només “extra Ecclesiam”, fora de l’Esglesia, en el món. Pot ser que també cal fer-lo dins.
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