domingo, 16 de febrero de 2020

A EL ANAR A PRESENTAR LA TEVA OFRENA

Aprendre a oferir-se un mateix


A Jesús se li sent dir o es llegeix que “si a l’anar a presentar la teva ofrena, recordes que el teu germà té alguna cosa contra tu” perquè és un detall de sinceritat de vida i no de doble vida anan a l’ofrenda (a Missa) amb cara de sant però…

El Catecismo de la Iglesia explica que “En la Eucaristía, la Iglesia, con María, está como al pie de la cruz, unida a la ofrenda y a la intercesión de Cristo” (CEC 1370). Pero la ofrenda no son solo las ofrendas que se presentan en el altar (pan, vino y otras cosas simbólicas) ni es una interpretación metafórica porque uno se refiere a Cristo que se entrega por tod@s y por cada un@.

Ensenya molt clarament la Instrucció general de l’missal romà (IGMR) que diu que “L’Esglesia desitja que els fidels no només ofereixin l’hostia immaculada sinó que aprenguin a oferir-se a si mateixos i que de dia en dia perfeccionin amb la mediació de Crist la unió amb Déu i entre ells”. En les plegàries eucarístiques es resa el que es creu i es creu el que es resa: “Fes de nosaltres una ofrena permanent” (PE III). “Acceptans també a nosaltres, Pare Sant, juntament amb l’ofrena del teu Fill” (PRec 2).

Como este domingo de 2020, 16 de febrero, aparte de ser el 6º (ciclo A) del TO, es el 3º dedicado a san José, puede considerarse el momento de su vida con el rito mosaico de la circuncisión del niño Jesús, ejerciendo su derecho-deber respecto a Jesús (cf Lc 2, 21). “La circuncisión es signo de la Alianza de Dios con Abrahán (cf Jn 17, 13) –comentaba JP II-, que alcanza en Jesús pleno efecto y su perfecta realización, siendo Jesús el «sí» de todas las antiguas promesas (cf 2Cor 1, 20)” (Redemptoris custos, 11). Las ofrendas de José y María son las de los judíos que no eran pan ni vino sino dos pichones de paloma o dos tórtolas quienes no pudiesen ofrecer un cordero.

Benedicto XVI, en la Exhortación post sinodal sobre la Eucaristía (Sacramentum caritatis, SC, 2007) recordaba que “la Eucaristía, como misterio que se ha de vivir (…) haciendo que viva diariamente la novedad cristiana en su situación existencial (…) en las situaciones o estados de vida en que se encuentra cada cristiano” (SC 79).

Es tracta de ser ofrena permanent, fer ofrena de la pròpia existència, no a estones (como el flat) sinó las 24 hores de cada dia i durant els 365 ó 366 dies de l’any, i tots els anys de la vida aquí a la Terra. O sigui que anar a Missa no és només anar perquè el que es fa és molt bonic, no m’avurreix, etc.

Somos pan que se parte y reparte, se está disponibles las 24 horas del día, etc.  Al recibir Francisco a los participantes en la Plenaria de la Congregación para el Culto Divino y la Disciplina de los Sacramentos (14-II-2019), les dijo: “transcurridos cincuenta años desde que, el 8 de mayo de 1969, san Pablo VI quiso instituir la entonces Congregatio pro Cultu Divino, para dar forma a la renovación deseada por el Concilio Vaticano II(1963-65) e impulsada por el Espíritu Santo.

La tradició de pregària de l’Esglesia –continua dien el Papa- necessitava expressions renovades, sense perdre res de la seva riquesa mil.lenaria, a camvi, redescubrint els tresors de les seves orígens”. Sabem que no n’hi ha prou amb canviar els llibres litúrgics per millorar la qualitat de la litúrgia, va dir Francesc a la Plenària. Fer només aixó seria un engany”.

La última encíclica de Juan Pablo II antes de irse a la casa del Padre fue eucarística, “La Iglesia vive de la Eucaristía” que hace recordar que vive de ella cada batizad@.

Francesc ha manifestat que “la litúrgia es vida que forma, no idea para aprendre (…) és bo, per tant, en la litúrgia com en altres àrees de la vida eclesial, no acabar en polaritzacions ideològiques estèrils, que neixen sovint quan (…) s’arriba a adoptar una actitud de dialèctica perenne cap a qui no les comparteix (…) correm el risc de tornar a caure en un passat que ja no existeix o d’escapar a un futur presumpte”.

La liturgia no es (…) sino la epifanía de la comunión eclesial. Por lo tanto, en las oraciones y en los gestos resuena el «nosotros»” y no el «yo»”; la comunidad real, no el sujeto ideal”.

Benedicto XVI ya lo había recordado cuando escribió que “la unión con Cristo es al mismo tiempo unión con todos los demás a los que él se entrega. No puedo tener a Cristo sólo para mí; únicamente puedo pertenecerle en unión con todos los que son suyos o lo serán” (DCE, 14). La dimensión social de la fe es un tema recurrente en el Papa alemán Ratzinger como lo fue en el polaco Wojtyla y ahora en el argentino Bergoglio.

Benet XVI segueix dient que els creients, “com a ciutadans de l’Estat (…) no poden eximir-se de la multiforme i variada acció econòmica, social, legislativa, administrativa i cultural… respectant la legítima autonomia i cooperant amb els altres ciutadans segons les respectives competències” (DCE, 29). En l’Eucaristia –deía Joan Pau II-, Crist ressucitat ens convoca de nou com al Cenacle per exhalar sobre ells l’Esperit Sant i iniciar-los en la gran aventura de l’evangelizació”.

Francisco dijo que “con el Motu proprio Magnum principium (3-IX-2017) quise favorecer, entre otras cosas, la necesidad de «una colaboración constante, llena de confianza mutua, vigilante y creativa, entre las Conferencias Episcopales y el Dicasterio de la Sede Apostólica que ejerce la tarea de promover la liturgia sagrada»”.

La liturgia es vida que forma –sigue diciendo el Papa argentino-, no idea para aprender (…) es bueno, por lo tanto, en la liturgia como en otras áreas de la vida eclesial, no acabar en polarizaciones ideológicas estériles, que nacen a menudo cuando (…) se llega a adoptar una actitud de dialéctica perenne hacia quien no las comparte (…) corremos el riesgo de volver a caer en un pasado que ya no existe o de escapar a un futuro presunto”.

Hi ha una analogia profunda entre el fiat pronunciat per Maria i el amén que cada fidel pronuncia quan rep el cos de el Senyor (…) ¿Cóm imaginar els sentiments de Maria a l’escoltar de Pere, de Joan, de Jaume i d’altres apòstols, les paraules del "sant sopar": “Aquest es el meu cos, entregat per vosaltres” (Lc 22, 19); Viure l’Eucaristia significa assumir el compromís de conformar-nos a Crist, aprenent de la seva Mare i deixant-nos acompanyar per ella.

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